National Transport Library Research Database

Parkera & res - ökat tågresande efter Norra stambanan

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2011-01-01 -- 2013-12-31 ; 1350000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/72689
Subject(s): Abstract: Goda kommunikationer är en viktig förutsättning för regional tillväxt, attraktivitet och konkurrenskraft. Ökad tillgänglighet och funktionalitet för arbetsmarknadsregionerna längs Norra Stambanans södra del och Mittbanan är i detta sammanhang av strategisk betydelse då dessa stråk knyter samman städerna efter banan Gävle-Trondheim och Sundsvall-Trondheim. Ett flertal projekt har lyft fram stråken och visat på potentialen för och problematiken med dessa.En ökning av resandet med tåg skulle bidra till att avsevärt stärka regionens utveckling. Det finns ett generellt samband mellan stora regioner och ekonomisk tillväxt. Genom att arbetsmarknaderna vidgas förbättras förutsättningarna för den ekonomiska tillväxten i regionen eftersom möjligheten att få en god matchning mellan utbud och efterfrågan av arbetskraft förbättras. Eftersom möjligheterna till kollektivt resande blivit bättre finns förutsättningarna för en effektiv regionintegrering. Detta ska ske genom att förändra attityden till pendling med tåg och andra kollektivtrafiklösningar och få fler att välja att åka kollektivt. Genom detta stärks marknaden och förutsättningarna för en utveckling av trafikutbudet. Tågtrafiksystemet är också mycket betydelsefullt för mellanliggande, mindre orters och angränsande kommuners tillgänglighet till de starka marknadsregionerna. Stärkt tågtrafik förbättrar tillgängligheten avsevärt och underlättar i betydande grad utveckling i dessa orter. Även kopplingen till Stockholmsregionen, som är mycket betydelsefull för orterna längs Norra Stambanan och Mittbanan, stärks av ett effektivt utnyttjande av tågtrafiksystemet. Syftet med projektet är att göra tågresandet efter Norra stambanan mer attraktivt som ett led i en regionintegrering med positiva effekter på miljö och sysselsättning. Projektet ska möjliggöra arbete i ett större geografisk område, öka möjligheterna till matchning av utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden och erbjuda möjligheter att öka det kollektiva resandet för fritids-och tjänsteresor. Projektet är ett brett projekt med flera delprojekt: 1. Investeringar i kapacitetshöjande åtgärder på bana 2. Investeringar och utveckling av pendlarparkeringar 3. Införande av informationsystem för realtid 4. Påverkansarbete för ökat resande mot allmänhet och företag/organisaationer 5. Processinriktat arbete för det goda värdskapet på stationerna. Utvecklingsprojektet söks för projektdelen Investeringar och utveckling av pendlarparkeringar. Efter stråken finns idag på flera håll pendlarparkeringar. Dessa utnyttjas dåligt trots att behov finns, och de upplevs av både nyttjare och kommuner som inte tillfredsställande i funktionalitet. Projektet vill samordna insatser efter stråket i ett projekt för klassificering av pendlarparkeringar till t ex storlek, funktionalitet, hänvisning, servicenivå, prissättning osv och i dialog med brukarna utveckla parkeringarna så att de utnyttjas fullt ut och på så sätt leder till ökat kollektivresande. Även om delprojektet ingår i det projekt som berör Gävleborgs län kommer samma principer att gälla i projektet "Parkera & Res - ökat tågresande efter Mittbanan" i framför allt Jämtlands län och även här förs dialoger med brukarna. Åtgärder genomförs efter klassificeringen och användningen av parkeringarna efter åtgärder följs upp. Projektet samverkar med delprojekten påverkansarbete och det goda värdskapet som har egna budgetar.Abstract: Abstract not available
Item type: