VTI National Transport Research Database

Utformning av förslag på prevention av självmord och obehörig spårbeträdelse; UIC projekt på Europanivå (Proposal preparation on suicide and trespass; a European UIC-project)

  • Rådbo, Helena
  • Karlstads universitet, Universitet eller högskola, 202100-3120
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2011-10-01 -- 2014-06-30 ; 1840000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/83251
Subject(s): Abstract: Självmord och obehörig spårbeträdelse är ett stort problem för järnvägstrafiken både nationellt och internationellt. Enligt uppgifter från European Railway Agency så dör ca 3000 personer årligen på grund av suicid och obehörig spårbeträdelse. Enligt samma källa uppgår de samhälleliga kostnaderna för dessa händelser till 1,5 miljarder euro. På uppdrag av European Commission (EC), efter inrådan av European Rail Research Advisory council (ERRAC), ska ett förslag framarbetas inom järnvägssektorn på europanivå som ska behandla detta problem. Förslaget ska visa på hur järnvägssektorn ska hantera och förebygga självmord och obehörig spårbeträdelse inom olika länder i Europa. Ämnet/temat för projektet är fastställt av EC, FP 7 Cooperation Work Programme: Transport – SST.211.4.1,2 Mitigation measures and good practice to reduce human fatalities and disruption of services resulting from suicides and trespasses on railways property. Arbetsprogrammet ska visa på: -hur förekomsten och analysen av suicid och obehörig spårbeträdelse ser ut inom olika länder, -vilken forskning som finns att tillgå, -befintlig praxis för hur olika länder hanterar problemet, -möjliga och kostnadseffektiva åtgärder, -kampanjer designade för att förebygga med hänsyn till aktuellt forskningsresultat. Vidare ska förslaget lyfta forskningsaktiviteter som visar på särskilda pilotprojekt för att utvärdera resultat och skapa åtgärder. Förslaget ska även visa på samarbete mellan väg och järnväg för att utreda och förbättra design och kommunikation mellan olika aktörer när det gäller problematiken kring plankorsningar.Abstract: Suicides and trespasses stand as major issue concerning safety and operations on European railroads leading to sustained breakdowns of traffic, severely affecting train staff, rescue services and passengers and uncounted related costs impacting on society. Currently, around 3 000 deaths/year occur in the EU, where the societal costs per year can be conservatively estimated around EUR 1.5 billion. Recent research and implementation of good practice indicate that mitigation measures can be taken to reduce these numbers. The objective is to prepare a project proposal for the topic SST.2011.4.1-2 in the 4th call of the FP7 Cooperation Work Programme for Transport: “Mitigation measures and good practice to reduce human fatalities and disruption of services resulting from suicides and trespasses on railways property” This topic was selected by the European Commission after a proposal from European Rail Research Advisory council (ERRAC). Aim: Recommendation of mitigation measures and good practice to reduce human fatalities and disruption of services resulting from suicides and trespasses on railways property. Given the number of casualties, these measures can be cost-effective from the railway sector point of view and beneficial from a societal perspective. The research shall: Establish a qualification analysis of suicides and trespasses occurrence in railway environment. This analysis should be based on the most consistent as possible existing official data sources. Establish the state-of-the-art concerning previous and ongoing research on suicides and trespassers prevention in Europe and world-wide. Analyse current practice (technological and non-technological) of mitigation measures with the aim to identify the most effective and cost-efficient practices appropriate to the need. Applying particular attention to measures to prevent suicides at level crossings and at any other critical point where accidents and suicides occur most (e.g. accessibility to vulnerable persons, etc.) A similar analysis shall be performed for trespassers. Demonstrate that preventive measures identified are feasible and cost effective. Design prevention campaigns, taking into account the research findings. Research activities will establish certain field pilot projects to evaluate the findings and refine measures identified in the previous phases.
Item type: