National Transport Library Research Database

Fullskaleprov med alternativ dränkonstruktion för bergtunnlar (Full scale test with alternative drain for rock tunnels)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-03-01 -- 2013-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2010/32358
Subject(s): Online resources: Abstract: Trafikverket tillhandahåller övergripande stöd i projektet och bevakar utförandet. Projektledning för utförande av projektet upphandlas från SP (Sveriges tekniska forskningsinstitut AB ). SP ansvarar sedan för att rätta resurser finns för projektets genomförande och att rapportering sker enligt överenskommelse med Trafikverket. Projektmål: Att i Kattlebergstunneln inom 3 år installera och utvärdera om Rockdrain är en ny acceptabel dränkonstruktion i trafiktunnlar. Detta sker med överenskommen budget och slutresultat skall bestå av en sammanställning av de delrapporter som levereras under projektet. Beskrivning: Torr miljö i bergtunnlar för väg- och järnvägstrafik är ett funktionskrav ur trafikantsynpunkt och bidrar starkt till en lång livslängd och låga underhållskostnader. Avledning av vatten från tak och väggar i bergtunnlar har hittills ofta utförts med polyetenmattor som brandskyddas med sprutbetong. Ett nyutvecklat koncept - Rockdrain, avleder läckvattnet genom ett kanalsystem som fästes direkt mot bergförstärkningen. Betongsprutning med särskilt framtagen betong ger en kompakt konstruktion med goda brandegenskaper och låga kostnader för installation och underhåll. Detta projekt syftar till att utreda egenskaperna för detta nya system och undersöka förutsättningarna för användning i nya tunnlar och vid renovering av befintliga tunnlar. Möjliga effekter är: - lägre kostnader, mindre tidskrävande montage, ökad livslängd och lägre totalkostnad LCC - mindre utrymmeskrävande, mindre platsbehov för konstruktionen jämfört med traditionella dränskivor - förbättrad säkerhet, avseende brandsäkerhet under byggtiden samt under tunnelns drift - förenklad inspektion, konstruktionen samverkar med bergförstärkningen istället för att dölja den som är i fallet med traditionella dränskivor Vid installation av Rockdrain insamlas data för LCA/LCC analys för jämförelse med installation av traditionella dränskivor av cellplast. LCA/LCC analysen utförs av IVL –Svenska Miljöinstitutet. Genomförande period År 2010-2011 Installation av Rockdrain i Kattlebergstunneln, Projekt Bana väg i väst, delsträcka Hede-Älvängen. År 2011-2013 Tester i lab och fält samt spridning av resultat till intressenter.Abstract: A dry environment in traffic tunnels is essential in terms of functionality, durability and low cost maintenance. Although most hardrock tunnels are pregrouted, remaining leakage of groundwater must be collected and led to the drainage system during the operation of traffic tunnels. Leaking water can result in increased corrosion of installations. In the winter leaking water can form icicles that needs to be removed frequently for traffic safety and functionality. Traditionally handling of the leakage problem is to install drains of polyethylene panels following the rock surface contour guiding the leaking water down to the main drainage system in the tunnel floor. In fire prevention purpose the panels are protected by shotcrete. This method is time consuming and costly. Despite the fire prevented shotcrete the panels of polyethylen provide a large source of combustible material, especially during the construction phase, but may also produce toxic gases during fire even though it has been fire protected. A newly developed concept – the Rockdrain system - consists of a thin net of plastic drainage canals which are mounted directly on the shotcrete reinforced rock tunnel surface. The net is then covered with a special type of shotcrete which is waterproof, isolating and has good fire preventing properties. This research has been conducted as a full scale test in a doubletrack railroad tunnel under construction in western Sweden. During the installation samples of the special shotcrete have been collected to perform tests of numerous properties such as fire resistance, mechanical properties, durability and of course the functionality to drain the leakage water. The new Rockdrain system will also be evaluated in environmental performance (LCA) and economic aspects (LCC) compared with traditional tunnel drainage. Main Conclusion Possible effects in using the new Rockdrain system is: - lower installation and maintenance cost - increased safety regarding fire in construction and operation phase of tunnels - increased opportunity to discover damage in rock reinforcement - improved work environment
Item type: