Abstract: Marginalkostnader (MC) för vägslitage presenterades i Mattias Haraldssons doktorsavhandling 2007. MC härleddes där från kostnadsfunktioner som skattats med hjälp av bokförda kostnader för drift och underhåll ur Vägverkets ekonomisystem VERA samt data över trafikarbete och infrastrukturvariabler från den nationella vägdatabasen NVDB. Data omfattade hela Sverige åren 1998-2002. Kostnadsfunktionerna hade en dynamisk form som visar hur kostnaden en viss period drivs inte bara av trafik under samma period utan även av tidigare trafik. Formuleringen medförde att såväl kort- som långsiktiga MC kunde beräknas.
Projektet innebär att tidigare MC uppdateras genom att datamaterialet utvidgas till att även omfatta åren 2003-2009. Samma metod som i Haraldsson (2007) används. Ansatsen kompletteras med en kostnadsfunktion utan dynamiska komponenter.Abstract: Marginal costs (MC) for the road wear was presented in Mattias Haraldsson's dissertation 2007th. MC there was derived from cost functions estimated using accounting costs for operation and maintenance of the SRA's financial systems VERA and data on vehicle mileage and infrastructure variables from the national road database NVDB. The data covered the whole of Sweden in 1998-2002. Cost functions have a dynamic form that shows the cost of a particular period is driven not only by the traffic over the same period but also of previous traffic. The phrase meant that both short- and longterm MC were calculated.
With this project the previous MC are updated by data set extended to cover the years 2003-2009. The same method as in Haraldsson (2007) is used. The approach is complemented with a cost function without dynamic components.