National Transport Library Research Database

Urban arkitektur som stödjer ett uthålligt transportmedel - gång (Urban architecture supporting walking - urban walking)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-07-01 -- 2015-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2021003211
Subject(s): Abstract: Stadsmiljöer som stödjer gåendet som transportmedelsform är en nödvändig förutsättning för utvecklingen av hållbara städer med en fungerande kollektivtrafik. Gång är en grundläggande transportform och ingår i stort sett i alla resor. Gång har hitintills förbisetts inom såväl forskning som planering. Ett syfte med projektet är att för svenska förhållanden identifiera stadsstrukturer, strukturer i transportsystemet samt urbana designkvaliteter som uppmuntrar respektive hindrar gåendet som huvudresa eller som delar i en reskedja. Projektet syftarvidare till att utveckla nya förslag till utformning av stadsmiljön som kan uppmuntra gåendet i sig och som en förutsättning för resande med kollektivtrafik och intermodalitet. Förslagen kommer att implementeras i Malmö stads fotgängarprogram samt i utformningen av nya områden i Malmö. Projektet innefattar en litteraturgenomgång, utveckling av en integrerad teoretisk modell, empiriska studier och utveckling av utformningsförslag. Det empiriska arbetet kommer att lokaliseras till tre befintliga, men konceptuellt olika områden i Malmö. Arbetet genomförs av en multidisciplinär forskningsgrupp med kompetens inom arkitektur, stadsbyggnad, trafikteknik och miljöpsykologi i samarbete emd Malmö stad. Resultaten av projektet kommer att bidra till att öka gåendet, vilket har positiva effekter för människors hälsa och välbefinnande, bidrar till social interaktion, reducerar energianvändning och miljöbelastning.Abstract: Urban environments which support walking are necessary as a prerequisite sustainable urban development including well functioning public transports. Walking is a basic form of transport and included often as a part of all journeys. Walking has been neglected in reasearch as well as in planning. An aim with the projectis to, for swedish circumstances, identify urban structures, structures in the transport system ans urban design qualities which encourage or hinder walking as the main travel mode or as a link in a travel chain. The project is also aiming to develop new propositions on design or urban environments that can encourage walking in itself and as a prerequisite for travelling with public transport and intermodality. The proposal will be implemented in the city of Malmö and their pedestrian program as well as in the design of new areas of Malmö. The project include a literature review development of an integrated theoretical model, empirical studies and development of design proposals. The empirical work will be located to three existing, but coceptually different areas in Malmö. The results of the project will contribute to increase in walking, which has positive effects for peoples health and wellbeing, contributing to social interaction, reduces energy use and environmental pressures.
Item type: