National Transport Library Research Database

FRAMLAST - Utveckling av framtida intermodala lastbärare (P901) (FRAMLAST - Development of Intermodal Cargo Transport Units (P901))

  • Andersson, Nils
  • MariTerm i Höganäs AB, Svenskt företag eller organisation, 556246-9964
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-07-01 -- 2013-10-30 ; 1080000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/33158
Subject(s): Online resources: Abstract: I projektet kommer alla krav som finns på en lastbärare som ska transportera gods i en intermodal transportkedja att sammanställas såsom krav från olika typer av gods, olika typer av transportslag, hanteringskrav, administrativa krav t.ex. spårbarhet och information. I projektet kommer även krav från sjötransporter att behandlas. Projektet startar förutsättningslöst där ett första steg är att utveckla och analysera helt nya koncept av lastbärare. I ett nästa steg kommer även befintliga typer av lastbärare; semi-trailer, växelflak och container att analyseras för att ta fram dess svagheter och styrkor samt behov av förändringar för att ytterligare underlätta intermodala transporter. Även kostnadsaspekter för de olika tekniska lösningarna kommer att behandlas. De olika förslagen på förändringar av befintliga lastbärare bildar ett underlag till en kommande revidering av påbyggnadsstandard EN 12642. Begränsade prov av nya lösningar är tänkbara inom detta projekt och om resultatet faller väl ut blir ett naturligt nästa steg i ett kommande projekt att ta fram en prototyp av lastbärare som används för ett fullskaligt test och demonstration av framtagna lösningar. Projektplanen är uppdelad i fyra etapper: Etapp 1: En kravspecifikation på en intermodal lastbärare tas fram. Den bygger på sammanställning av olika krav som framkommit i tidigare projekt samt krav som framkommer vid intervjuer med ett antal olika varuägare, transportörer och påbygare. Även lastbärkoncept från andra projekt kommer att samlas in. Etapp 2: Olika lastbärarkoncept som tillmötesgår kraven i kravspecifikation under etapp 1 utvecklas. Etapp 3: Analys av befintliga lastbärare. Befintliga typer av lastbärare stäms av mot kravlistan i etapp 1. Därefter utarbetas eventuella förslag till förändringar/kompletteringar av befintliga lastbärare. Begränsade test av förslag kan genomföras inom projektet. Etapp 4: En analys görs av vilka kostnader de olika lösningar från etapp 2 och 3 kan medföra samt vilka framgångsfaktorer respektive hinder de olika lösningarna har. Avslutningsvis tas dels ett förslag till ett kommande demoprojekt fram. Dels tas förslag på förändringar av nuvarande lastbärare fram som kan ligga till grund vid en kommande revision av standard EN 12642. Det förväntade resultatet av projektet kommer att utveckla ett eller flera lastbärarkoncept samt förslag på ändringar av befintliga lastbärare som bättre uppfyller de krav som som ställs på en lastbärare i en intermodal transportkedja. Det kan i sin tur medföra att varuägare i större utsträcknig väljer en intermodal transportlösning istället för enbart vägtransporter.Abstract: The project will compile requirements on the Cargo Transport Unit (CTU) which different types of cargo, transport modes, ways of handling and administration etc. have on the CTU in an intermodal chain of transports. Also requirements from sea transport will be included. The main issue will be transport quality and handling of CTUs between different modes of transport. The project will start in an opened minded way and in a first step develop new concepts of intermodal CTUs. In following step also actual CTUs as semi-trailer, swap-body and freight containers will be investigated to get their strong and weak points and if some changes in the design are required to be developed to make the intermodal transport further more easily. The different proposals of changes of actual CTUs could be used as an input for the next revision of standard EN 12642. Limited tests of technical solution can be made within in the project and if the result is promising next step in a coming project is to develop a prototype of CTU for full scale tests and demonstration of solutions. Project plan The project is divided in four steps: Step 1: Requirements on the CTU in an intermodal transport for different type of cargo, mode of transport etc. is compiled from experiences from earlier projects and in additional interviews with different cargo owners, transporters and manufacturers of CTUs. Also earlier developed concepts of CTUs from other projects will be compiled. Step 2: Concepts of CTU to fulfil as many requirements from step 1 as possible is developed and analyzed. Step 3: Analysis of actual CTUs. The current CTUs are compared to the list of requirements from step 1 to see which requirements the different CTUs can fulfil. Thereafter proposal of changes is developed for the actual CTUs to better fulfil requirements from the intermodal chain of transport. Limited test of proposed changes on actual CTUs can be performed. Step 4: Cost and benefit analysis of the different proposals and concepts is done. The project will be summarised in two major parts. The first part is a proposal to a coming demo project and a second part is a proposal of changes of actual CTU as an input for the next revision of standard EN 12642. Expected result of the project: The result of the project will one or several concepts of CTUs or proposal of changes on actual CTUs which better fulfil requirements from different kind of cargo and modes of transport in an intermodal transport chain, especially concerning transport quality and handling of CTUs between different modes of transport. This can make it easier for the cargo owners to choose intermodal transport solutions instead of pure road transports. The public interest is to decrease the pure road transports and instead increase combinations of road, rail and sea transports.
Item type: