National Transport Library Research Database

Robusta tidtabeller för järnvägstrafik: Utveckling och utvärdering av en optimeringsbaserad metodik (Robust timetables for railway traffic:Development and evaluation of an optimization-based method)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-04-01 -- 2012-12-31 ; 2299000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/29567
Subject(s): Online resources: Abstract: Under 2008 nådde resandet på järnväg i Sverige ett nytt rekord som nästan innebär en fördubbling av 1990 års resande. Att järnvägstransporterna ökar är mycket glädjande, men har aktualiserat kapacitetsproblem och medfört att trafiken har blivit allt känsligare för störningar. En mindre försening av ett enskilt tåg kan få stora följdeffekter på andra tåg. En utmaning är därför att skapa robusta tidtabeller i vilka det finns tidsmarginaler på strategiska ställen som möjliggör att följdeffekterna kan hanteras i större utsträckning och att den handlingsfrihet som finns i tidtabellen kommuniceras till de som hanterar den operativ driften. Det finns även ett uttalat behov från Banverket och SJ av beräkningsmetoder för att skapa robusta tidtabeller och att skapa en ökad återkoppling mellan tidtabellsplaneringen och den operativa driften. Vårt projekt Robusta tidtabeller för järnvägstrafik (RTJ) handlar om att utveckla och utvärdera en sådan optimeringsbaserad metod tillsammans med Banverket och SJ med syfte att förbättra tillförlitligheten i järnvägstrafiken. När antalet tågoperatörer och utbudet av tjänster ökar på den svenska avreglerade transportmarknaden blir det allt viktigare att de enskilda tjänsterna fungerar tillsammans så att resenärer och godstransportköpare får en fungerande helhetslösning.Abstract: During 2008, the railway passenger traffic in Sweden reached its all-time-high which is almost double the volume of 1990. It is a very positive trend but the growing demand for railway transportation has also resulted in a capacity insufficiency and a high sensitivity to traffic disturbances. Even a small disturbance of one single train can have a significant impact on other trains since the capacity is fully utilized with very little buffer. One challenge is therefore to design robust timetables which contain margins on strategic places known to the traffic managers and thus increasing the possibilities for the network to absorb certain disturbances. Banverket and SJ have also stated the need for methods which can compute robust timetables and to improve the feed-back between the timetabling phase and the real-time traffic management. Our project aims to develop and evaluate such a method based on optimization techniques in cooperation with Banverket and SJ with the purpose to increase the reliability and punctuality of the Swedish railway traffic. When the number of operators and available services increase in line with the Swedish deregulation, it becomes even more important that individual operators and their services together form a functioning transport system so that passengers and freight transport buyers continue to see the railway as an attractive means of transportation.
Item type: