National Transport Library Research Database

RANPLAN: beräkningsstöd för planering och schemaläggning på rangerbangården (RANPLAN: computational support for planning and scheduling on the marshalling yard)

  • Aronsson, Martin
  • RISE SICS AB, Svenskt företag eller organisation, 556587-0119
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-01-15 -- 2012-01-20 ; 1890000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/29758
Subject(s): Abstract: Att godstransporter på järnväg fungerar effektivt och med hög kvalitet är helt nödvändigt för tung svensk industri. Rangeringen av vagnar, både på större rangerbangårdar men också på de mindre planväxlingsbangårdarna, är en nyckelkomponent i transporten och dess punktlighet och transporttid. Korta stilleståndstider och punktliga avgångar är viktiga mål för rangeringen. Samtidigt är rangering en av de mest komplexa verksamheterna, vilket gör det svårt att överblicka konsekvenserna av olika val i planeringen. Idag sker planeringen och styrningen mycket erfarenhetsbaserat och variationer och förändringar ses mer som problem än möjligheter. Genom projektet Loranga tas ett viktigt steg att öka möjligheterna för överblick, åtgärd och planering för rangerplaneraren, men Loranga tar inte fram något beräkningsmodul för optimerad resurshantering av bangården. En sådan modul förväntas minska stilleståndstiden för vagnarna, öka tågfyllnaden och öka punktligheten. Hur ett sådant system kan utformas och vad som kan ingå är föremålet för denna ansökan.Abstract: Efficient and high quality freight transportation on railway is absolutely essential to heavy industry in Sweden. The shunting of wagons, both on larger marshalling yards but also on smaller yards, is a key component in the transport and its punctuality and transportation time. Less idle times for the wagons and punctual departures are important goals for the marshalling yard and its workers. At the same time, shunting is one of the most complex tasks, which makes it hard to foresee the consequences of different possible decisions when planning. Today, planning and execution are based on experience and variations and changes to plan are seen as obstacles rather than possibilities. The project Loranga at Banverket is the first step towards better overview, measures and planning, but Loranga does not include an optimizing decision support component for resource allocation at the marshalling yard. Such a system is intended to shorten wait times for the wagons, increase the usage of trains, and increase punctuality. How such a system can be realized is the focus of this application.
Item type: