Abstract: Under en försöksperiod har tolv kommuner använt de nya hastighetsgränserna 40 och 60 km/h i tättbebyggt område. För att utvärdera användandet startades projektet ’Nya hastighetsgränser i tätort’ upp med kort varsel och har dessutom av nöden pressats att leverera resultat i ’förtid’ för att resultaten skall kunna utgöra underlag för rekommendationer. Föremätningar utfördes vecka 16-17 2007 och eftermätningar ufördes vecka 40-41 2007. Det är dock önskvärt att man även genomför en ’korrekt’ efterstudie vid samma tid på året som före-studien. Detta görs både med hänsyn till eventuella årstidsvariationer av hastigheter och för att hastighetseffekten då kan förväntas ha stabiliserat sig. Det är främst dessa långtidseffekter som är intressanta för kommunerna när det gäller hur de skall använda de nya hastighetsgränserna. Syftet med detta projekt är att göra dessa eftermätningar av hastigheter under vecka 16-17 2008, samt analysera dessa gentemot föremätningarna och de tidiga eftermätningarna. Mätningarna genomförs i de sex kommuner som ingått i projektet som prioritet 1 (Halmstad, Hylte, Luleå, Malmö, Vänersborg och Växjö). I det ordinarie projektet har hastighetsmätningar utförts med radar, slangar och bilförföljelse, korta intervjuer har utförts med boende inne i och utanför testområdena och djupintervjuer har genomförts med politiker, tjänstemän och yrkesförare. I detta projekt föreslås att endast hastighetsmätningarna (alla typer) upprepas.
Under våren 2008 ska rekommendationer tas fram för hur kommunerna bör använda möjligheterna till nya hastighetsgränser i tätort. Under hösten 2008 bör dessa rekommendationer testas och konsekvensbeskrivas med avseende på de ingående försöksorternas val. Hur hade hastighetsgränserna blivit satta om rekommendationerna funnits innan försöket och vilka effektskillnader hade kunnat förväntas? Dessutom genomförs en intervjustudie bland politiker och tjänstemän om rekommendationernas validitet.Abstract: During a trial period twelve municipalities have used the new urban speed limits 40 and 60 km/h. The project ‘New speed limits in urban areas’ was initiated with short notice in order to evaluate the use of the new speed limits. The project has also been pressured to produce results ‘prematurely’ since the results were needed for the development of recommendations on how to use the new speed limits. The before-studies were carried out during weeks 16-17 2007 and the after-studies during the weeks 40-41 2007. However, it is desirable to carry out a ‘correct’ after-study during the same time of the year as the before-study. This is done both because of potential seasonal variations of speeds and with regards to that the changes in speed can be expected to have stabilised by then. It is primarily these effects in the long perspective which will be important for the decision on how the municipalities should use the new speed limits. The purpose of this project is to carry out this after-study during the weeks 16-17 2008, and compare the results with those of the before-study and the early after-study. The studies will be carried out in the six municipalities which were categorised as priority 1 in the project (Halmstad, Hylte, Luleå, Malmö, Vänersborg och Växjö). In the original project speed measurements were carried out with radar, pneumatic tubes and car following, short interviews were done with residents inside and outside the test areas and longer interviews were carried out with politicians, traffic engineers and professional drivers. In this project only the speed measurements (all types) are proposed to be carried out.
Recommendations on how the municipalities should use the new urban speed limits will be developed during the spring 2008. These recommendations should be evaluated during autumn 2008 with regards to the choices of the participating municipalities in the trials. How would the speed limits have been selected if the recommendations had been in place before the trials and which differences in effects could have been expected? In addition, an interview study with politicians and civil servants, with a focus on the validity of the recommendations, will be carried out.