Abstract: I Europa finns många exempel på städer där stadskärnan mer och mer utarmats, men där man genom målmedvetna stadsförnyelseprojekt givit stadskärnan åter till människan. I många fall har denna stadsförnyelse stötts av en medveten upprustning och utbyggnad av kollektivtrafiken. Det senare har ansetts viktigt då en vital del i stadsförnyelsen varit att skapa mer plats för människor i stadens centrum. Vill man skapa mer ytor för fotgängare och cyklister måste man minska ytorna för biltrafik. Vitaliseringen av stadskärnan kräver att tillgängligheten är hög och det kan endast skapas genom att knyta ytterstaden och förorterna till stadskärnan med en högvärdig kollektivtrafik. Detta recept ser vi flera exempel på, särskilt i Frankrike där Grenoble var först 1987. Staden har sedan följts av flera och bland de mer kända är Strasbourg (1994), Valenciennes (2006) och Mulhouse (2006).
I projekten ingår vanligen ny infrastruktur för vatten och avlopp, trafiksaneringar som ger fler gågator i centrum, p-hus i kanten av innerstaden samt, inte minst, renovering av samtliga hus längs spårvägslinjen. Resultaten låter inte vänta på sig – stadskärnor blommar upp och det kollektiva resandet ökar dramatiskt. Trenden har nu spritt sig och i spanska Parla (100 000 inv, 20 km söder om Madrid) öppnades den fösta delen av en 10 km lång spårvägslinje 2007. Här var stadsutveckling, skapandet av gröna zoner, prioriterad och utrymmeseffektiv kollektivtrafik samt en nyordning av all trafik i staden de övergripande målen. Valet föll på spårvagn med motivet att den är snabb, bekväm, miljövänlig, tillgänglig, punktlig och intermodal (matar pendeltåget på ett attraktivt sätt). Även i USA använder man på flera platser högvärdig kollektivtrafik, främst spårväg, för att vitalisera nedslitna stadsområden.
Det finns även exempel där stadsförnyelsen backats upp av en högvärdig busstrafik. Exempel hittar vi t ex i Oberhausen (Tyskland), Rouen (Frankrike) och Nantes (Frankrike). Även i nederländska Utrecht har den prioriterade busstrafiken i centrum varit en del i att vitalisera centrum.
Denna integrering av stadsförnyelse och kollektivtrafikplanering finns ännu inte belyst och dokumenterad på svenska. Projektet ämnar genomföra en studie av exempel främst i Europa. Projektet utgår från den forskning som Thomas Lange och Thomas Johansson genomför i Lätta kollektivtransportsystem med strukturerande egenskaper inom ramen för projektet Den Goda Staden. Projektets syfte har varit att dels skapa en beskrivning av lätta kollektivtransportsystem med strukturerande egenskaper, dels en handbok i hur en modern spårväg byggs. I böckerna beskrivs allt från systemens karaktär, deras strukturerande egenskaper, deras påverkan på stadsmiljön, kostnader, attraktivitet, säkerhetsfrågor samt slutligen en handledning i spårvägsbyggande.
Trivector jobbar för närvarande med Vinnova-projektet FODRAL som ska ta fram förslag till organisation och finansiering av lätt spårtrafik. Både FODRAL och projektet om Lätt kollektivtrafik med strukturerande egenskaper ger mycken ny kunskap om den lätta kollektivtrafikens förutsättningar. Vad som nu saknas är hur kollektivtrafiken kan bidra till att stärka stadsförnyelseprojekt – liksom i Strasbourg i Frankrike. Där säger man att spårvägen inte är ett tekniskt trafikprojekt utan en del av stadsförnyelsen. Visserligen ligger det två räler i gatan, men det är träden, gestaltningen av gator och platser, upprustning av fastigheter och trafiksaneringen som är det viktiga. Spårvägen är ett av medlen att nå målet.
Med denna kunskap som bas ser vi det nu som viktigt att göra kunskapen om kollektivtrafikens betydelse för en lyckad stadsförnyelse tillgänglig även på svenska och anpassad för svenska förhållanden. Denna ansökan avser ett projekt som kommer att komplettera den sistnämnda studien med nya aspekter, såsom: stadsplanering-/förnyelse, påverkan på handel, arbetsformer/arbetsgång, framgångsfaktorer etc.
Redovisningen kommer dels att ske med en illustrerad skrift med beskrivande text, dels en DVD som innehåller en kort film på ca 10 minuter som berättar om resultaten och hur kollektivtrafiken kan bidra till stadsförnyelse. DVDn ska även innehålla en längre fördjupande film som visar konkreta exempel från några goda förebilder. Skriften och DVDn utgör en gemensam slutredovisning av projektet och skall stödja varandra för att öka förståelsen. Syftet är att skapa en multimediapresentation om hur kollektivtrafiken kan bidra till att ge staden tillbaka till människan.Abstract: There are a number of cities in Europe and the rest of the world were public transport has been a part of an important city renewal. This project will produce a best practice guide based on a publication with illustrations and text informing about solutions in Europe and the rest of the world. The publication is followed by a DVD presenting some interesting examples of city renewal and public transport. We want to show Swedish planners, politicians and others of interest that public transport can be an important part of city renewal.