National Transport Library Research Database

Utveckling av standard för ledningssystem gällande trafiksäkerhet (Development of standard for traffic safety management)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2006-03-01 -- 2007-05-10 ; 422000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/6088
Subject(s): Abstract: Målsättning för projektet skall vara att på basis av befintliga tillämpningar av ledningssystem, verktyg och metoder för trafiksäkerhet formulera en standard för trafiksäkerhetsarbete inom transportsektorn. Ledningssystemformuleringar inom befintliga standarder för kvalitet, miljö och arbetsmiljö utgör grund för studien, tillika med trafiksäkerhetsarbete inom Svenska Åkeriföretagen (SÅ), Vägverkets arbete med bland annat inköpskriterier Q3 samt Arbetsmiljöverkets ansatser inom Trafiksäkerhet. Projektet ska formulera en konkurrensneutral standard, som kan leda fram till nationell och på sikt internationell standard på området. Resultatet skall leda till en optimering av ledningsarbetet för att minimera ledningsadministration och maximera trafiksäkerhet, varvid ett enkelt certifieringsförfarande kan tillämpas, och hög trafiksäkerhet uppnås. Bakgrund Det finns ett stort behov både inom Sverige, EU och internationellt av att skapa effektivare transporter av gods för att kunna minimera transporttiderna och undvika förseningar. Effekten av sådan en effektivisering av transporter kan leda till stora ekonomiska och miljömässiga vinster.Inom EU´s 6e och 7e ramprogram poängteras vikten av att utveckla nya ledningssystem som leder till förbättrade möjligheter för effektivitet inom transportsektorn. Säkerhetsfrågan har en stor betydelse. Nya intermodala koncept som leder till optimala godsvolymer, minimerat antal transporter och minskande transporttider och miljöpåverkan, med ökad transportsäkerhet, eftersöks. I Vägverkets allmänna förhållningssätt i åtgärdsanalyser, ”Fyrstegsprincipen”, efterfrågas insatser som förväntas rikta transportsektorn mot en effektivare, säkrare och miljövänligare användning av vägnätet. Även 2007-målet gällande trafiksäkerhet belyser vikten av omfattande ansatser inom området. Företag inom transportsektorn vilka arbetar systematiskt med trafiksäkerhet önskar se en standard som möjliggör certifiering av tredje part, gärna vid samma tillfälle som granskning sker av kvalitets- respektive miljöarbetet. Ledningssystemstandarder En av problemställningarna med att finna relevanta ledningsmodeller för säkerhet inom innovativa logistiksystem och transporter utgörs av den diversifiering i arbetssätt och ledningsmodeller som används för att arbeta med trafiksäkerhet idag. Projektintressenterna vill arbeta fram en ledningssystemsstandard för trafiksäkerhet som möjliggör en certifiering av ett certifieringsorgan. Trafiksäkerhetsarbetet kan indelas i två moment, dels införandet av en systematik, förslagsvis i form av ett ledningssystem, och dels genom en checklista över vilka konkreta aktiviteter inom olika trafiksäkerhetsområdet företaget kan ta tag i. Det finns för närvarande ingen accepterad standard som möjliggör certifiering av certifieringsorgan, vilket skulle möjliggöra en administrativ samordning med i första hand arbetsmiljö men också kvalitets- och miljöfrågorna. Denna samordning av ledningssystem skulle leda till en ökad samsyn mellan transportleverantörer, kunder och myndigheter av vad trafiksäkerhetsarbete står för, och kan medverka till att trafiksäkerhetsarbetet snabbare får en ökad omfattning inom Sverige och internationellt. Härmed kan många incidenter förebyggas och aldrig tillåtas inträffa. Åratals arbete inom kvalitets- och miljöledningssystem, och på senare tid inom arbetsmiljö, visar att systematiskt arbete successivt bidrar till att ständiga förbättringar uppnås inom dessa områden. Dessa arbetsmetoder känns allt mer naturliga för företagen. En standardisering av arbetet, där Sverige kan bidra till en accepterad och spridd standard, leder till att trafiksäkerhetsarbetet får större spridning inom och utanför Sverige. Detta bidrar till att målsättningarna för Vägverket och EU gällande säkerhet i trafiken kan uppnås. Transportsektorn har generellt sett små marginaler. Allt administrativt arbete, som inte direkt leder till ökade intäkter, eller direkt sänkta kostnader, utgör en stor belastning för företagen. Det är väsentligt att stimulera trafiksäkerhetsarbetet, genom att förenkla den administrativa processen att arbeta systematiskt med frågan, och att enkelt få detta arbete certifierat, så att det bedrivs i enlighet med en trafiksäkerhetsstandard. Ett flertal intressenter har sett att med en certifierad verksamhet, med återkommande uppföljning av arbetets resultat, så kan tilliten till företagets positiva resultat inom området höjas. Arbetets resultat kan visas upp för kunder och andra intressenter. Föreliggande projekt kan skynda på spridningen av ett systematiskt trafiksäkerhetsarbete. Vinsten kan sägas gälla för den som skall transportera gods i form av minskade kostnader för trafikolyckor, för den som transporterar godset i form av färre skador och för samhället i form av minskat mänskligt lidande och minskade kostnader för infrastruktur och sjukvård. Arbetsbeskrivning I samband med nedan beskrivna inventering hos Vägverket, Arbetsmiljöverket och Svenska Åkeriföretagen utförs fristående studier hos ett logistikföretag av arbetet med trafiksäkerhet. Resultatet från dessa studier kommer att användas för att förtydliga och exemplifiera nedanstående inventering. Del 1 - Inventering För att erhålla en gemensam plattform för vidare utveckling av en standard för näringslivet, av störst intresse för transportsektorn, kommer en översikt över de system som används idag för trafiksäkerhetsarbete att belysas. Översikten gäller både ledningssystem samt trafiksäkerhetsaktiviteter och omfattar både Sverige och internationellt. Systemen utvärderas med utgångspunkt i användningsområde, acceptans och resultat. Målsättning Skapa en sammanställning av vilka system och metoder som används för trafiksäkerhetsarbete idag som gemensam utgångspunkt för vidare utveckling. Del 2 - Utvärdering Utgående från de i inventeringen framtagna systemen och metoderna kommer en bedömning att göras kring vilka typer av system som är bäst lämpade för standardisering. I samarbete med transportföretagen tas en serie relevanta krav för ett praktiskt och effektivt trafiksäkerhetsarbete fram. De grundläggande kraven från kvalitets- och miljöstandarderna utgör en naturlig del av denna kravserie men även andra krav direkt hänförda till trafiksäkerhet ges omfattande betydelse. Målsättning: skapa acceptans av för viss typ av trafiksäkerhetsarbete och även förståelse för vidareutveckling av befintliga system inom transportsektorn för att minimera/ effektivisera trafiksäkerhetsarbetet, och maximera utbytet. Del 3 – Standardformulering Baserat på utvärderingen formuleras en standard, med möjlig tredjepartscertifiering. Projektet undersöker och rekommenderar möjlig framkomlig väg för att snarast uppnå ett neutralt märke. Med denna som grund kan det fortsatta arbetet med en SIS/ISO-standard påbörjas i ett nytt projekt. Del 4 – seminarium Ett allmänt seminarium kommer att hållas som avslutning av projektet där information kring framkomna projektresultat redovisas på ett pedagogiskt sätt. Del 5 – avslutande rapport En sammanfattande rapport med alla bakgrundsdata och slutsatser formuleras. Rapporten beskriver även vägen fram till nationell standard.Abstract: The objective of the project is to establish a harmonised standard for the management of traffic safety issues in transportation businesses. The standard will be based on current applications of management systems, tools and methods in the fields of quality management, environment and work environment / occupational health. Other inputs are work carried out in SÅ Sveriges Åkeriföretag, Sweden’s Hauliers Ass. , the Swedish Road Administration, for instance procurement instructions Q3, and Swedish Work Environment Authority and their initiative on work environment in transportation businesses including traffic safety. The project will result in a non-competitive standard, which in the long-term can establish a harmonised national and international standard. Implementation of a traffic safety standard will optimise traffic safety activities, minimise the administration needed and maximise the traffic safety level, thus resulting in a simple certification process and achieving set goals in traffic safety. Background To be able to minimise transportation lead-times and avoid delays, both in Sweden, the EU and internationally, there is a need for a more efficient transportation of goods. An efficient transportation of goods can result in considerable financial and environmental profits. The importance of developing new management systems that result in enhanced possibilities to render transportation more efficient is emphasised in the EU´s 6:th and 7:th frame work programs. Security and safety issues are of great importance. New intermodal concepts are much sought-after, leading to optimal cargo volumes, minimum of transports and reduction of lead-times and environmental impact. The Swedish Road Administration asks for activities to support their ”Four-step-principle”, one step being the direction of the transportation sector towards a more efficient, safer and environmental friendly use of the road-net. Also the 2007-target regarding traffic safety emphasis the importance of efforts in this area. Companies in the transportation sector, who work systematically with traffic safety, wish to see a standard making possible a third party certification, preferably at the same time as auditing the quality, environment and occupational health efforts. Management system standards The present variety of working methods and management system models is one of the key issues when finding relevant management systems for safety in innovative logistic systems and transport solutions. The project partners wish to produce a standard that allows third-party certification. The traffic safety work can be described in two parts, on one hand establishing a systematization, i.e. e a management system, and on the other hand, a checklist detailing activities to be carried out. Today there lacks an accepted standard that allows for a traffic safety certificate, meaning that a co-ordinated certification process together with quality and environment is not possible. A co-ordination could lead to common understanding among transport suppliers, customers and authorities, regarding the meaning of traffic safety, and could lead to a faster implementation of traffic safety measures, and give these a wider spread in Sweden and international. With this numerous traffic incidents can be avoided and never be allowed to happen. Years of work in the field of quality, environment and occupational health shows that systematic efforts do lead to continuous improvements. The management system-application grows as an accepted method to approach these questions. An accepted harmonized standard, with Sweden in the fore-front, will contribute to a wider application of systematic traffic safety measures. This contributes to the objectives set by the Swedish Road Administration and the EU regarding traffic safety. Generally the transport sector has small financial margins. All administrative work not directly driven by increased revenues or cost reductions, mean a heavy load on the company. It is very important to stimulate traffic safety by reducing the administrative load to work systematically with this issue, and also allowing for a simple certification process, by conforming to a harmonized management system standard. Numerous parties with certified businesses find that the trust in their commitment and their positive result is higher. The audits stand for a regular follow-up. The work result can easily be shown to all interested parties, such as suppliers, customers and authorities. This project aims at speeding up the implementation of a structured traffic safety work. The revenues can be expressed as lower costs for those sending their goods, fewer damages for those transporting the goods, and fewer injuries and lower cost for the society in terms of infrastructure and health care. Work description In conjunction with the described survey at the Swedish Road Administration, the Swedish Work Environment Authority and SÅ Swedish Hauliers Association, also independent studies will be conducted at logistics companies of their traffic safety program. The result of these studies will be used to elucidate the results of the survey. Part 1 - Survey To establish a common platform for further development of a standard for the transportation business, a survey will be conducted of existing traffic systems in use today. This survey will include both Sweden and international traffic safety work. The systems are evaluated including implementation areas, levels of acceptance and achieved results. Objective: compile systems and methods in use, as a common ground for further development. Part 2 - Evaluate Based on the compilation assess the systems and methods most suited for standardisation. In co-operation with hauliers and logistics companies produce a series of relevant criteria for a practical and efficient traffic safety system. The basic demands stated in quality and environment systems are included, together with specific requirements in connection with traffic safety issues. Objective: create acceptance and common understanding of traffic safety work, and understanding of need for further development of traffic safety management systems to minimise and make the traffic safety work more efficient, and to maximise achievements reached. Part 3 – Producing a standard Based on the evaluation, a standard is produced, which allows for a third-party certification. The project investigates and gives recommendation for possible ways towards a neutral mark fastest possible. With this base a new project can start towards national and international standard. Part 4 – Seminar - workshop The project results will be presented at a public seminar.
Item type: