National Transport Library Research Database

Metod för bortfallskomplettering av vägtrafikflödesmätningar (Method for supplementing the loss of road traffic flow measurements)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2006-09-12 -- 2006-12-31 ; 200000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/5922
Subject(s): Abstract: Ytterst syftar projektet till att förbättra kvaliteten i de presentationer som görs av trafikinformation (trafikflöden). Kvalitetsförbättringen består i att man på ett bättre sätt skulle kunna beskriva trafikflödet för perioder av bortfall. Bortfall beror i dessa sammanhang ofta av yttre omständigheter såsom slitage på utrustning och maskinella tekniska fel. Bortfallskompletteringsmetoden inriktar sig främst mot mätningar som utförs under kortare mätperioder, ca 1-2 veckor. I dessa fall finns idag ingen väl fungerande metod att tillämpa då bortfall ska kompletteras. Genom att tillämpa en väl fungerande metod för bortfallskomplettering kan kostnadsbesparingar göras. Kostnadsbesparingarna skulle främst består i att ersättningsmätningar ibland inte behöver göras. Att kunna beskriva perioder av bortfall på ett bättre sätt än idag kan också minska risken för felaktiga beslut baserat på trafikflödets storlek och trafikflödets variationer över tiden. Förhoppningen är att metoden delvis även ska kunna tillämpas när det gäller mätningar av ett bredare spektra av mätperiodlängder. Fokus inom detta projekt kommer dock att ligga på utveckling av en metod som kan hantera bortfall för mätperioder på 1-2 veckor. (Mätperiodens längd påverkar cykliska mönster i trafikflödet.)Abstract: Ultimately, the project aims to improve the quality of the presentations made by the traffic (traffic flow). Quality improvement is to be in a better way would be able to describe the traffic flow for the periods of loss. Failure is due in these circumstances often by external circumstances such as wear and tear on equipment and machine malfunctions. Loss Supplementation method focuses primarily on measurements made during the shorter measurement periods, around 1-2 weeks. In these cases, there is currently no well-functioning method to apply when the failure must be completed. By applying a well-functioning method for loss supplement may be some cost savings. The cost reduction would primarily consist of compensation measurements are sometimes not needed. Being able to describe periods of loss to be better than today, can also reduce the risk of wrong decisions based on traffic flows and traffic flows size variations over time. It is hoped that the method is in part also to be applicable in the case of measurements of a wider range of mätperiodlängder. The focus of this project will however be on the development of a method that can handle the loss of the measurement periods of 1-2 weeks. (Measurement length affect the cyclical pattern of traffic flow.)
Item type: