National Transport Library Research Database

Barn och unga i kollektivtrafiken (Youth in public transport)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-09-01 -- 2011-12-31 ; 1525500 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200901244
Subject(s): Abstract: Ett övergripande och långsiktigt mål med forskningen är att bygga upp en kompetens kring frågor om barn och unga, deras rörlighet och säkerhet i trafiken. Under 2007-08 genomförde vi en förstudie finansierad av VINNOVA, Vägverket och Banverket av olika metoder att undersöka förutsättningarna för barns användande av kollektivtrafik, eller egentligen buss (se rapport, Johansson & Siotis, 2009). Denna studie syftar till att tillvarata resultaten från förstudien och bygga fullskaliga studier på dessa. Målen för vår nya ansökan är: Att tillvarata det material som vi samlat in på bussar (1400 enkäter från barn och unga under 18 år) och skolor (370 enkäter från elever) Att gå vidare med den enkätmetod vi utvecklade i förstudien och samla in ett fullskaligt material från kommuner som genomfört satsningar i kollektivtrafiken. . Att undersöka förarnas och barns/ungdomars relation och betydelsen av denna för bussresan, samt att utnyttja kunskapen om denna för utbildningsändamål för operatörerna. Att undersöka förutsättningarna för en särskild kultur och idrottslinje som kan leda till ett bättre utnyttjande av befintliga fritidsanläggningar, t ex sporthallar och kulturskolor genom att utnyttja befintliga kollektivtrafikresurser (buss och förare). Att praktiskt pröva och utvärdera ovanstående koncept. Effekter på övergripande samhällelig och strukturell nivå Bättre kunskap om vilka åtgärder för ökat resande med kollektivtrafik som är effektivast för barn och unga (genom riktad användning av enkätinstrumentet). Minskad miljöbelastning genom att föräldrars skjutsande minskar (minskar dessutom föräldrars stress och ökar barnens självständighet och erfarenhet). När barns och föräldrars attityder till kollektivtrafik ändras i positiv riktning blir också övergång till bil mindre självklar för den nya generationen. Bättre utnyttjandegrad av det befintliga kollektivtrafiksystemet med ett ökat resande, som följd av en alternativ användning av befintliga resurser genom att utnyttja befintlig busspark mer effektivt under tider utanför högtrafik (steg två i Vägverkets fyrstegsmodell). Bättre utnyttjande av samhällsresurser som idrottsanläggningar, kulturskolor osv till relativt sett låg kostnad genom ökad tillgänglighet. Effekter på institutionell eller organisatorisk nivå Ett linjenät som bättre passar för denna grupp av resenärer vad gäller linjedragningar, trafikeringstider och taxor. Större kunskap hos förarna om barns behov som resenärer. Idrottsorganisationer och kulturskolor kan få ökad tillströmning om problemen med transporter delvis löses. Effekter på individnivå Minskat bilberoende för familjer, kanske kan man avstå från andrabilen om skjutsandet på fritiden minskar (idag är det inte ovanligt med en extra bil för att klara barnens transporter). Ökade hälsoeffekter för barnen i och med att en resa med kollektivtrafik innebär mer fysisk rörelse än en resa i bil. Eftersom många fritidsaktiviteter är sporter har detta också hälsoeffekter. Ökad självständighet och kontroll för barn genom eget resande och därmed större valmöjligheter när det gäller fritidssysselsättningar. Därav följer mindre stress för föräldrar i och med att skjutsningsansvaret minskar.Abstract: An overreaching and strategic goal with this project is to build competencies concerning issues of children and youth, their mobility and safety in traffic. In 2007-2008, a pilot study, financed by VINNOVA, Vägverket and Banverket was performed and different methods for investigation of childrens use of public transportation, more specifically bus were developed (see Johansson & Siotis, 2009). This new project aims at extending the results of the pilot and performing full scale studies. The specific goals for the project are: Making use of survey material, gathered in buses (1400 surveys from children and youth under 18 years of age) and schools (370 surveys from pupils) Using the questionnaire developed in the pilot study to gather a larger data material, specifically from cities where measures have been taken to further the use of public transportation Investigating the relationships between children/youth and bus drivers and the importance of this relationship for the experience of the bus journey. Furthermore, to use this knowledge to create a material for educational purposes for bus drivers. To investigate the possibility of a bus destined to cultural and sports activities, which may lead to an increased use of centres of such activities, for instance sports facilities through increased use of already available bus and driver resources. To implement and evaluate the above mentioned concept Effects on the societal and structural level Better knowledge of what measures furthering use of public transportation are most effective for children and youth (by surveys directed at these groups) Decrease of environmental impact by lessening parental driving to childrens activities. This will also decrease stress for parents and increase childrens self-sufficiency and experience). If attitudes of parents and children could be made more favourable to public transportation, the new generation may be less prone to use cars as adults. A more efficient use of the existing system of public transportation through using available resources in terms of buses and drivers more outside of peak hours Effects on the institutional/organizational level A route network better fitted to the needs of children and youth in terms of route design, trafficking hours and pricing. Greater knowledge on the part of drivers as to childrens needs as passengers. Sports and cultural activities may experience an increase of young participants in problems relating to transportation could be alleviated. Effects on the individual level: Less car dependency for families maybe a second car will be unnecessary if the need for leisure activity driving could be diminished. (Today a second car is not uncommon in families because of such needs.) Increased health benefits for children since travels by bus tend to entail more physical activity than such by car. Since many leisure activities are sports, beneficial health effects also follow. Increased self-sufficiency and self-control for children and youth by the possibility to travel on their own hand and thus choosing leisure activities more freely. Less stress for parents as requirements to drive to activities decrease.
Item type: