National Transport Library Research Database

Utveckling av långsiktigt hållbara system för fjärrtransport och citydistribution av dagligvaror och detaljhandelns varor (Development of long term sustainable systems for long distance and city distribution of everyday and retail commodities)

  • Bark, Peter
  • TFK-TransportForsK AB, Svenskt företag eller organisation, 556254-9468
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-03-03 -- 2010-12-31 ; 590000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/92654
Subject(s): Abstract: Varudistribution sker över allt längre avstånd och i huvudsak med vägfordon. En orsak till de ökande avstånden är främst att antalet distributionspunkter, eller lagercentraler, hos såväl grossister av dagligvaror som grossister för detaljhandeln minskat. Inom dagligvarusektorn hade till exempel Coop respektive ICA, för 20 år sedan ett 20-tal regionala distributionsenheter vardera. Idag har detta minskat till mindre än 5 enheter för vardera företagen. Hos företag inom detaljhandeln är det idag vanligt med endast ett rikstäckande distributionslager. Sammantaget har denna utveckling inneburit att transportarbetet på väg ökat och att andelen järnvägstransporter därmed minskat. En aspekt av längre distributionsavstånd är att allt större vägfordon utnyttjats för distribution. Huvuddelen av de vägfordon sim idag lämnar distributionsanläggningar är idag av full storlek, det vill 24- 25,25 m långa och har en bruttovikt på 60 ton. Denna typ av fordon är ofta svåra att använda vid distribution. I många stadskärnor är de omöjliga att använda. Många distributionsföretag tvingas därför till omlastningar som kan vara dyrbara samt på ett eller annat sätt riskerar att försämra transportkedjans kvalitet. Tidigare har lösningar med distributionssystem baserade på mindre lastbärare, vilka transporterats med järnväg på större avstånd samt på lastbil vid distribution varit bruk. Under 1980-talet byggde dåvarande SJ Gods, tillsammans med dotterföretaget Svelast upp de så kallade Csam-systemet. De lastbärare som användes var främst av en icke isolerade täckt stålkonstruktion och lämpade sig till exempel för otempererade transporter och distribution av gods för detaljhandeln. De var däremot inte lämpliga för transport av dagligvaror. Ett detaljhandelsföretag som under 1980-talet utnyttjade detta system för distribution till butiker, från sitt centrallager var Järnia. Ur teknisk synpunkt var systemet intressant såtillvida att lastbärarna omlastades direkt, och horisontellt, mellan järnvägsvagn och lastbil med hjälp av ett hydrauliskt överföringssystem. Detta underlättades av att lastbärarna hade en längd som överrensstämde med järnvägsvagnarnas tillåtna bredd (3,4 m) vilket möjliggjorde att de ställdes på tvären på järnvägsvagnarna. Lastbärarna hade samma bredd som lastbilarna, det vill säga 2,6 m. I systemets första fas transporterades 5 lastbärare av detta slag på en 2-axlad järnvägsvagn. I en andra fas av detta systems existens expanderades det kraftigt för att även utgöra transportsystem för SJs dåvarande styckegodsverksamhet. Detta blev emellertid ingen succe utan Csam-systemet följde istället med i styckegodssystemets fall och avvecklades tillsammans med detta några år senare. Av intresse är emellertid att utifrån erfarenheterna av det tidigare så kallade Csam-systemet, i dess första skede, undersöka om förutsättningar finns att utveckla ett likartat system för att möjliggöra en effektiv och hållbar distribution av dagligvaror och varor för detaljhandel, med ett starkt inslag av järnvägstransporter över längre avstånd. Studier och försök på detta område har även bedrivits i Danmark, Tyskland och andra EU-länder, bland annat inom ramen för EU-projekt. I denna studie avses även erfarenher och slutsatser från denna dessa studier, bland annt IDIOMA-projektet att återkopplas. Av intresse är slutligen att i fallstudier kartlägga ett antal befintliga distributionsupplägg och deras struktur samt att göra ansatser som hur dessa skulle kunna utvecklas med ett nytt system som baseras på minskad hantering och fler direktleveranser i en och samma lastbärare. Studiens syfte är kartlägga om det med nya logistiska system och ny teknik är möjligt att etablera ett distributionssystem för tätortsmiljö där gränssnittet mot järnvägstransporter kan läggas närmare godsmottagaren än idag. Ett syfte är vidare att distributionsfordonens storlek och övrgiga utformning ska anpassas efter de krav som tätortsmiljön, dess trafikanter och innevånare ställer, istället för som idag ofta är fallet att kraven ställs utifrån effektivitet vid långväga transport, från distributionsanläggningar till de orter där distribution avses ske. Ett syfte är att kartlägga hur en effektiv distribution av dagligvaror, på vilka temperingskrav (kyla, frys och vintertid uppvärmning) föreligger, ska kunna ske i en obruten kedja på både kort avstånd och vid distribution. En avsikt är att undersöka möjligheterna att bygga upp ett distributionssystem kring ett ny- eller vidareutvecklat lastbärarsystem, med en lämplig moduluppbyggnad. Studien avgränsas till distribution av dagligvaror, med och utan tempereringskrav, samt distribution av detaljhandelns produkter i avsikt att vinna synergieffekter. Studien förväntas visa vilket behov som finns av nya system för tätortsdistribution av dagligvaror samt detaljhandelns varor, främst i sådana logistiska upplägg där distributionsanläggningarna finns på stora geografiska avstånd från de orter inom vilka distributionen sker. Studien förväntas även visa vilken utvecklingspotential som finns i system baserade på lastenheter av begränsad storlek, vilka även kan användas för distribution trånga tätortscentran, eller stadskärnor. Studien förväntas även visa vilka erfarenheter som kan återkopplas från det tidigare Csam-systemet som dåvarande SJ Gods etablerade i samverkan med dotterföretaget Svelast. Studien förväntas även visa hur andelen järnvägstransport, mätt i transportarbete, kan ökas vid distribution över stora avstånd om nya systemlösningar kan utvecklas och implementeras.Abstract: Today goods distribution occur in longer distances then earlier and are mainly carried out on road vehicles. A main reason for the longer distances is that the numbers of distribution points or warehouses among the wholesalers have decreased. In the everyday commodity sector has the companies Coop respectively ICA, 20 years ago each about 20-tal regional distribution units. Today this number has decreased to less then 5 for each company. In the retail business it is today common that each company just have one warehouse. A result of this process is that the transport work on roads has increased dramatically at the same time as the share of railway transports has decreased. Another aspect of longer distribution distances is that heavier road vehicles are used for distribution. Most of the road vehicles that today are leaving distribution plants have a maximum size. That means a length of 24- 25,25 metres and maximum weight of 60 tonnes. Those vehicles can hardly be used in distribution service. In many city centres it is impossible to use them. Many distribution companies are instead forced to use re-loadings that can be expensive and also probably can decrease the quality of the transport chain. Earlier distribution solutions have been based up on smaller load carriers, that are transported by railway in longer distances and by lorries in distribution service. During the 1980ies the former SJ Gods in partnership with Svelast established what they called the Csam-system. The load carriers used in this system were based on a non-insulated steel structure. They were fairly good for transports for the retail business but not for everyday commodities, especially if temperature control was needed. Järnia was one retail group that was using this system. From a technical point of view that system is interesting because the load carriers were reloaded directly, between the railway wagon and the lorry by a hydraulic transhipment system. The length of the load carriers was 3,4 metres and their width was 2,6 meters. In the first phase of the system 5 load carriers were transported on a 2-axled railway wagon. In a second phase this system was dramatically expanded in order to be used for the general cargo business of the former SJ Gods. This was a bad solution and the Csam-system followed the general cargo system to its swan song until it ended up a few years later. However it will be interesting up on the experiences of the Csam system, in its first shape, investigate the circumstances to develop a similar system in order to make it possible to create an efficient and sustainable distribution system for everyday and retail commodities, based up on a main part of railway transport on far distances. Studies and tests in this area has been carried out in Denmark, Germany and other EC countries. Also experiences from those studies will be included in this study. Finally it is interesting to map the structure of a number of existing distribution solutions in order to find out if they could be further developed in a system based on direct service in the same load carrier, from supplier to receiver. The objective of the study is to map if it is possible to use new logistic systems and technology for establishing a new distribution system for city environment where also the interface against railway transports can be closer to the goods receivers than today. An objective is also to adopt the size and shape of the distribution vehicles according to the requirements by the city environment. An objective is also to map the ways to create an efficient distribution of everyday commodities and the demands of temperature levels, in an unbroken transport chain, both on short and long distance distribution. An objective is also to investigate the possibilities to build up a distribution system around a new or further developed load carrier system, by an suitable module system. The study will be limited to distribution of everyday and retail commodities in order to win synergies between them. The study is expected to show the needs of new systems for city distribution of everyday and retail commodities, mainly in logistic structures with the distribution plants in far distances from the places in which the commodities will be distributed. The study is also expected to show the potential for development in systems based on load carriers of limited size that also can be used for distribution in narrow city centres. The study is also expected to show how experiences can be connected to the further Csam-system. The study is expected to show how the part of railway transports, in measures of transport work can be raised in distribution over far distances if new system solutions will be developed and implemented
Item type: