Abstract: Projektets målsättning är att utveckla en metod för optimering av geometri och styvhet hos spårväxlar så att dynamiska kontaktkrafter och kontaktryck mellan hjul och räler kan reduceras. Exempel på val av designvariabler är rälprofiler, rällutning, styvheter hos elastiska komponenter (mellanlägg och Under Sleeper Pads) samt variation i spårvidd längs med växeldelen. Särskild hänsyn tas till att lasten på spårväxeln varierar med avseende på hjulslitage, tåghastighet, axellast och friktion mellan hjul och räl. Numeriska modeller för simulering av dynamisk samverkan mellan tåg och spårväxel från det tidigare CHARMEC projektet TS7 ”Spårväxlars dynamik” kommer att användas. Optimeringen baseras på metoder för robust design.Abstract: The objective of the project is to develop a method for optimization of geometry and stiffness of track switches in order to reduce dynamic wheel–rail contact forces and contact stresses. Examples of design variables are rail profiles, rail inclination, stiffnesses of elastic layers (such as rail pads and under sleeper pads), and switch panel variation in track gauge. In particular, the method will account for the stochastic distributions (scatter) of uncontrollable load parameters such as worn wheel profiles, train speeds, axle loads and wheel–rail friction. Numerical models for simulation of dynamic interaction between train and track switch that have been developed in the previous CHARMEC project TS7 “Dynamics of track switches” will be used. The optimization will be based on methods for robust design.