National Transport Library Research Database

Intermodala transportsystem för snabbgående gods - SNAGO (P914) (Intermodal transport systems for fast moving goods)

  • Bark, Peter
  • TFK-TransportForsK AB, Svenskt företag eller organisation, 556254-9468
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-04-01 -- 2014-10-30 ; 775000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/33306
Subject(s): Abstract: Projektets syfte är att kartlägga flöden av snabbgående gods samt att analysera förutsättningar för nya intermodala transportupplägg för detta gods. Detta avses bland annat ske med underlag från tidigare studier och pågående projekt om intermodala transporter av dagligvaror. Ett syfte är att genom flödesdifferentiering skilja ut olika typer av snabbgående gods samt identifiera de fördelar som finns med att samordna flöden av olika slags snabbgående gods som har likartad karakteristik och ställer likartade krav på transportkedjan. Syftet är vidare att utifrån resultat som erhållits vid tidigare förstudier avseende flygtransporter kartlägga och analysera möjligheter för att införa intermodala transporter av flyggods till, från och mellan flygplatser i Norden. Dessa transporter avses i ett första skede att utföras inom de befintliga intermodala transportsystemen. De samlade flödena av snabbgående gods avses kartläggas i korridorer och stråk inom Sverige, samt till/från landet. En avsikt är att samla in flödesdata och andra uppgifter om snabbgående gods utöver dagligvaror. Uppgifter och flödesdata avseende dagligvaror är under insamling och bearbetning i pågående projekt och avses ställas till detta projekts förfogande. Projektet förväntas visa att volymfördelar och förbättrad effektivitet kan uppnås genom att skapa samordnade intermodala transportupplägg för snabbgående gods inom Sverige samt även till/från Sverige. Detta medför att skalfördelar erhålls samtidigt som en bättre balans kan uppnås när dagligvaror samtransporteras med annat snabbgående gods. Av detta följer volymeffekter som främjar användning av transportmedel med stordriftsfördelar, vilka vid transporter på långa avstånd dessutom erbjuder bättre miljöprestanda och hållbarhet än renodlade vägtransporter. Ett exempel på detta är intermodala transportlösningar. Genom de skalfördelar som avses uppnås med en samordning av flöden av olika typer av snabbgående gods förväntas det bli möjligt att skapa nya intermodala transportupplägg som kan erbjuda en hög avgångsfrekvens, korta transporttider samt hög kvalitet. Representanter för dagligvarusektorn har angett att det i flertalet relationer är önskvärt med minst en avgång per dygn samt i relationer med stora flöden, flera avgångar per veckodagsdygn. Projektet förväntas medföra en ökad kunskap om hur snabbgående gods rör sig och vilken omfattning dessa godsflöden har, inom Sverige respektive in till och ut från Sverige. Projektet förväntas även visa om och hur dessa flöden kan delas in i ett antal stråk, vilka förmodas kunna aggregeras i ett antal korridorer med större sammanlagrade flöden. Vidare förväntas projektet visa hur flyggods i en ökad omfattning ska kunna landtransportas intermodalt genom att de terminalsystem som skapas för snabbgående gods i olika omfattning kan anpassas till flygtransportsystemets terminalstruktur. Projektet förväntas slutligen visa vilka krav som bör ställas på framtida utrustning för intermodala järnvägstransporter och vilka konceptuella idéer som fordras för att skapa de transportplattformar som krävs för att i framtiden kunna erbjuda effektiva intermodala transportupplägg för snabbgående gods.Abstract: The project's aim is to identify the flows of fast freight, and to analyse the conditions for new intermodal transport arrangement for goods. This will be done with evidence from previous studies and current projects on intermodal shipments of non-durable consumer goods. An aim is to distinguish by flow differentiation different types of fast freight and identify the advantages of to coordinate the flow of various kinds of fast goods that are similar characteristic and set similar requirements in the transport chain. Furthermore, based on results obtained through the previous studies on air transport, identify and analyse opportunities for the introduction of intermodal transport of air cargo to, from and between airports in the Nordic countries. These transport referred to in the first instance to carry out within the existing intermodal transport systems. The aggregate flows of fast moving goods referred to identified in corridors and strings within Sweden, as well as to/from Sweden. The intention is to collect flow data and other information about fast goods in addition to non-durable consumer goods. Data and flow data relating to non-durabe consumer goods is during collection and processing in the ongoing project and referred to be placed at the disposal of this project. The project is expected to show that the volume of scale and improved efficiency can be achieved by creating integrated intermodal approach for fast freight within Sweden as well as to/from Sweden. This causes economies of scale obtained at the same time that a better balance can be achieved when non-durable consumer goods transported together with other fast freight. It follows volume effects promote the use of means of transport with economies of scale, which at the transport by long distances also offers better environmental performance and sustainability than pure road transport. An example of this is intermodal transport solutions. By the economies of scale referred to be achieved with the coordination of flows of different types of fast freight is expected to make it possible to create new intermodal transport approach can offer a high departure frequency, short transport times and high quality. Representatives of the non-durable consumer goods sector specified that it is desirable in most relationships with at least one connection per day and in relationships with major routes, several flights per weekday hours. In addition, the project is expected to result in an increased knowledge of how fast freight moves and the extent to which that goods flow has, within Sweden and into and out of Sweden. The project is expected to also view whether and how these flows can be divided into a number of strings, which is supposed to be aggregated in a number of corridors with greater aggregated flows. Furthermore, the project is expected to show how the land transport of air cargo in an increasingly extent can be intermodal transported by adopting and improving the terminal systems that is created for fast freights in a manner that suits the transport system for air cargo. The project is expected to finally show the requirements and conceptual ideas that may be required to create the transport platforms as required in the future be able to offer efficient intermodal transport approach for fast freights.
Item type: