National Transport Library Research Database

Samlastningsterminalen: en nyckelfunktion för ökad integration i sammodala transportkedjor för dagligvaror och styckegods. Förstudie (Consolidation terminals – a key function for increased integration in co-modal transport chains. Pre-study)

  • Lundin, Monica
  • TFK-TransportForsK AB, Svenskt företag eller organisation, 556254-9468
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-08-01 -- 2010-08-31 ; 300000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/92213
Subject(s): Abstract: Den intermodala terminalen måste utvecklas mot ett logistiskt nav där fjärrtrafik med lastbil, intermodalt och järnväg koordineras med den regionala och lokala insamlingen och distributionen kring terminalen. Via en samlastningsterminal kan lokala, regionala, nationella och internationella flöden knytas ihop och gods mellan fordon/transporter kan på ett enkelt och effektivt sätt kunna cross-dockas, lastas om och lagras. Därmed kan transportsamordnaren erbjuda högt resursutnyttjande i såväl fjärrtransportledet som i insamlings- och distributionsledet utan tids- och kostnadsfördröjningar. Det är inte bara grunden en ekonomisk utan även att miljömässigt hållbart. Högt resursutnyttjande i distributionen ger små emissioner av CO2 och andra emissioner per tonkilometer och utnyttjande av järnvägen under fjärrtransporten ett effektivt sätt att minska utsläppen i transportkedjan. Projektet är utformat som en förstudie med syfte att öka kunskapen inom fyra områden. För det första öka kunskapen om hur omlastnings- och samordningsfunktionen av sändningar och lastbärare mellan trafikslag och mellan olika transportsystem kan ske på ett resurseffektivt sätt och därmed öka tillgängligheten till intermodala och multimodala transportsystem för kunder med sändningar mindre än hellaster. För det andra bidra med kunskap och beslutsunderlag om hur regionala intermodala terminaler kan designas och hur dess funktion kan komplettera det strategiska nätet för att driva volymtillväxt i intermodala transportkedjor samt hur den intermodala terminalen måste utvecklas mot ett logistiskt nav där fjärrtrafik med lastbil, intermodalt och järnväg koordineras med den regionala och lokala insamlingen och distributionen kring terminalen. För det tredje bidra med kunskap om hur terminaler bör vara utformade för att medge en effektiv godshantering och för att på bästa sätt kunna integreras med produktionssystemen för vagnslaster och kombitrafik. Modellmässigt syftar förstudien till att vidareutveckla transportkostnadsmodellen ”EvaRail” för att kunna inkludera kostnader för samlastningsfunktionen i intermodala eller multimodala transportkedjor. Teoretiskt kommer projektet, förutom att ta fram teori kring modellering av funktionen för samlastning, att vidareutveckla teorier kring effektivitet, konkurrenskraft och tillgänglighet till intermodala transporter. Teoretiskt innebär det att öka kunskapen kring tiden som funktion för att öka andelen intermodala transporter samt dess tydliga koppling till lokaliseringen av konsolideringsfunktionen samt behovet av en terminal i eller i terminalens närhet för att minska miljöpåverkan och öka kostnadseffektiviteten i transportkedjorna.Abstract: There is a need to develop extend the definition of an intermodal terminal towards a logistical node where road, intermodal and rail is coordinated and integrated with the local and regional collection and distribution system around the terminal. Local, regional, national and international freight flows might be effectively and efficiently coordinated and consolidated and shipments might be transshipped, cross-docked, stored between vehicles and load units in the co-modal network. By using a consolidation terminal the logistics service partner might offer high resource utilization in the long distance transport link as well as in the collection and distribution system without decreasing the cost-quality ration of the transport chain. This rational behind this strategy is found in both theories of economical as well as environmental sustainability. High resource utilization decreases the environmental load from the collection and distribution system and the utilization of rail in the long distance link is a efficient solution to decrease the emissions from a specific transport chain sufficiently. This project is formed as a preliminary study aiming to increase the knowledge in four different areas. The first result of the project will be increase the knowledge around how the transshipment and consolidation function for shipments and loads units between transport modes and between transport systems might be designed based on a approach of resource efficiency and accessibility to intermodal and multimodal transport systems for customers with less than truck load shipments. The second result will be increase the knowledge around how to design regional intermodal terminals and how their function might complement the strategic intermodal terminal network to emphasize volume growth in intermodal transport chains and how the intermodal terminal might developed towards a logistical node where road, intermodal and rail is coordinated and integrated with the local and regional collection and distribution system around the terminal. The third result will be new knowledge how intermodal consolidation terminals might be designed to support efficient handling of freight and shipments and how the interface between the terminal and the connecting transport modes to integrate the production systems of road, wagon load and intermodal transport. The preliminary study aims to develop the transport cost model EvaRail further to include activities, resources and related costs of the consolidation terminal in intermodal and multimodal transport systems. From a theoretical point, except from mentioned model development, the project aims to develop theories related to efficiency, effectiveness, competitiveness and accessibility to intermodal consolidation systems further. This includes increased knowledge of time as a key function to increase the market share for intermodal transport systems and its obvious connection to the localization of the consolidation terminal and the need for a consolidation terminal in the direct neighborhood of the intermodal handling terminal to decrease the environmental load and increase of economical efficiency in intermodal transport chains.
Item type: