National Transport Library Research Database

Intelligent Infrastruktur – Möjliggörande av Framtidens Effektiva Godstransporter - IIFEG (Intelligent Infrastructure - Enabling the Efficient Freight Transportation of the Future)

  • Lumsden, Kent
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-01-01 -- 2010-12-31 ; 2200000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/22654
Subject(s): Online resources: Abstract: Den negativa effekterna av transporter gör att effektivare godstransporter, både ur miljö och verksamhetsperspektiv, är en växande fråga för hela samhället. För att möjliggöra miljöeffektiva och säkra transporter av gods behövs en mer avancerad och koordinerad IT-plattform, en s.k. Intelligent Infrastruktur. Den Intelligenta Infrastrukturen är en infrastruktur som kan kommunicera genom att en digital infrastruktur kopplas till den fysiska infrastrukturen. Den fysiska och digitala infrastrukturen bildar tillsammans den Intelligenta Infrastrukturen. I den Intelligenta Infrastrukturen kopplas de olika transportslagen samman i en virtuell miljö vilket underlättar och tydliggör gränssnitten mellan olika typer av externa transporter. Konceptet Intelligent Infrastruktur bygger på att infrastrukturen kan kommunicera med aktörerna i transportkedjan och fungera som en plattform för olika typer av värdeadderande applikationer och informationstjänster för gods. Detta skapar nya möjligheter till samarbete mellan olika organisationer och aktörer inom godstransporter och transportnäringen. Den Intelligenta Infrastrukturen tillhandahåller information som samlas in via bland annat sensorer, avläsare, kameror, affärssystem, databaser och positioneringsteknologi. Många länder har satsat på olika typer av "Intelligent Transport System"-projekt (ITS) kopplat till infrastruktur i respektive land, t.ex. system för automatisk hastighetsanpassning, vägtullar m.m. Gemensamt för dessa projekt är att de inte skapat en gemensam plattform för alla användare av infrastrukturen. Istället har flera av dem resulterat i högre kostnader för en transportnäring med redan pressade marginaler. En förutsättning för effektiva godstransporter är samverkan mellan olika aktörer och en välstrukturerad informationsinfrastruktur där olika informationsslag kan hanteras på ett integrerat sätt. Information är t.ex. information om terminalanläggningar, godsinformation, fordonsinformation, trafikinformation och geografisk information. Ett problem är att IT-systemen är bundna till flera olika aktörer, vilket gör att det finns stora problem när det gäller inter-operabilitet mellan dem. Leverantörerna arbetar inte tillsammans med frågan, och det finns inga övergripande standarder. För att överbrygga dessa problem behövs standardisering på flera olika nivåer. Detta betyder att standarder som beskriver begrepp, dataformat och funktionalitet ur ett verksamhetsperspektiv är mycket viktiga. Det har också skett ett omfattande standardiseringsarbete inom olika områden för att kunna utveckla ITS-tjänster, t.ex. när det gäller godsinformation, fordonsinformation, geografisk information samt trafikinformation. Problemet är att dessa standardiseringsinitiativ har utarbetats oberoende av varandra, men för att kunna skapa övergripande och standardiserade ITS-tjänster för godstransporter är det nödvändigt att skapa en informationsinfrastruktur som gör det möjligt att integrera information från flera områden och organisationer. I detta sammanhang har fordonets koppling till den Intelligenta Infrastrukturen en central roll. För att kunna realisera en sådan sammanhängande informationsinfrastruktur krävs det en plattform som gör det möjligt att översätta eller kombinera olika typer av standardiserad information. Projektet bygger på att forska kring hur den Intelligenta Infrastrukturen kan möjliggöra säkra, ekonomiskt effektiva och miljöeffektiva godstransporter. Detta skall bl.a. ske genom att tillämpa kunskapen genom att skapa en enklare prototyp eller demonstrator för att kunna visa hur olika aktörer kan dra nytta av den och se hur de kan bygga vidare på konceptet. Prototypen/demonstratorn skall bygga på olika standardiserade informationsslag: godsinformation, infrastrukturinformation, fordonsinformation samt trafikinformation. Projektet kommer att ha följande delmål: • Skapa en kravspecifikation för en Intelligent Infrastruktur • Designa arkitektur och gränssnitt för en Intelligent Infrastruktur • Skapa en virtuell miljö som bygger på ovanstående informationsinfrastruktur som skall kunna användas för att utveckla och på ett realistiskt sätt testa ITS-tjänster. Samordning kommer här att sökas med projektet Test Site Sweden, speciellt med avseende på demonstrationsfasen. • Identifiera, testa och demonstrera en enklare prototyp (ITS-tjänst) som stöd för hantering av tung trafik med tonvikt på godstrafik till och från terminaler. • Beskriva en logistikprocess som visar hur infrastrukturen på ett realistiskt sätt skapar möjligheter för en effektiv, flexibel och säker godstransport för företag och kunder. • Beskriva hur den Intelligenta Infrastrukturen på ett realistiskt sätt skapar möjligheter till att uppnå transportpolitiska mål som säkerhet, miljö och framkomlighet. Den prototyp/demonstrator som kommer att utvecklas skall bygga på att infrastrukturen skall integrera och understöjda ett system byggt på principerna om Intelligent Gods. Betoningen på projektet är att förbättra för godstransporter under bibehållande av miljö och kostnadseffektivitet för transportörer och varuägare. Tidigare och pågående forskning har pekat ut att ett ITS-system med fördel kan baseras på tre huvudsakliga komponenter: Intelligent Gods, Intelligenta Lastbilar och en Intelligent Infrastruktur. En Intelligent Infrastruktur innebär att en mängd möjligheter öppnas, men skapar även ett flertal stora utmaningar. I designen av en Intelligent Infrastruktur bör strävan vara att tillgodose och koordinera de olika aktörernas och intressenternas behov av information, för att på så sätt möjliggöra skapandet av ett miljöeffektivare, kommersiellt effektivare och säkrare transportsystem med hjälp av nya typer av tjänster. Följade effekter kan tänkas skapas av projektet: Ur trafiksynpunkt skall lösningen bidra till att framkomligheten för transporten ökar, genom att Vägverket får utökade möjligheter att styra trafik. Ekonomiskt kan den här typen av Intelligent Infrastruktur användas för en mängd olika applikationsområden, t.ex. nya sätt att hantera belönings- och sanktionssystem kopplade till miljöeffekter. Ur miljömässig synpunkt skall lösningen bidra till effektivare transporter som minskar bränsleförbrukning och utsläpp, genom att det totala transportarbetet kan minska genom att olika aktörer koordineras och samarbetar. Andra effekter kan exempelvis vara att pappershanteringen minskar då mer, eller all, information kan hanteras elektroniskt via den digitala infrastrukturen. Ur säkerhetssynpunkt kan den här typen av lösningar bidra till att t.ex. öka säkerheten kring hanteringen och transport av farligt gods. Genom att kunna göra information tillgänglig för de parter som berörs kan nya typer av tjänster skapas för att göra trafiken säkrare, bland annat genom att kunna dirigera om den från olämpliga omrården, och även också kunna hjälpa ytterligare om en olycka har inträffat. Ur samhällsekonomisk synpunkt kan den här typen av lösning bidra till kunskap om vilka möjligheter det finns att tillämpa denna typen av arkitektur och förhållningssätt för att gynna andra delar av samhället där delning av information kan skapa värden eller nytta. Ur kommersiell synpunkt kan nya oupptäckta möjligheter för att skapa nya tjänster eller kunna lösa existerande problem på ett mer effektivt sätt leda till nya inkomstkällor och arbetsmöjligheter. Effektivare informationshantering kan även leda till att mindre tid behöver spenderas på den typen av arbete och kan istället användas till mer värdeskapande aktiviteter. Ur teknisk synpunkt kommer en möjlig arkitektur att undersökas, och se vilka möjligheter och svårigheter som kan finnas. Exempelvis kan begränsningar eller krav utifrån ett tekniskt perspektiv undersökas för att se om det är möjligt att rent praktiskt kunna skapa vissa tjänster eller liknande. Arbetet inom projektet för Intelligent Infrastruktur kommer att ske i nära samarbete med och i utveckling av andra pågående och planerade projekt inom området Intelligent Gods. Tre projekt pågår för närvarande baserat på Intelligent Gods; "ITS-stöd för kombinerade transportlösningar" (fokus på Intelligent Gods och Intelligenta Lastbilar), "Intelligent Industriellt Gods och Affärssystem" och "MAritime Secure Supply chains Involving Ports" (säkerhet och effektivitet genom att använda Intelligent Gods genom hamnar). I ett eller flera av dessa projekt medverkar Volvo Technology, Schenker, Storel, Chalmers, IT-Universitetet Viktoria institutet, IFS, Blekinge Tekniska Högskola m.f. Det avslutade projektet Cassandra utgör en annan viktig kunskapsmassa att tillgå, både genom tidigare forskning och prototyputveckling, men även genom att nyckelpersoner från det projektet är involverade i projektet Intelligent Infrastruktur. De pågende och avslutade projekten gör att koncept, designlösningar och prototyper för flera viktiga komponenter finns tillgängliga och i högsta grad kommer att bidra till både helhet, praktisk tillämpning, industriell acceptans och relevanta resultat.Abstract: The purpose of the project is to study how Intelligent Infrastructure can enable safe, economically and environmentally efficient transports of goods. The knowledge will be applied by creating a demonstrator to show how the different actors can benefit from it and how they can apply it to their own organizations. The demonstrator will be built using standardized information to and from freight, terminals, vehicles and traffic. The project has following goals: • Creating a specification of an Intelligent Infrastructure • Design architecture and an interface for an Intelligent Infrastructure • Create a virtual environment thats built upon the information infrastructure that will be used for developing and in a realistic way testing ITS services. The project, mainly the demonstrator, will be co-ordinated with Test Site Sweden. • Identify, test and demonstrate a how ITS services could support freight transportation with emphasis on transportations to and from terminals • Describe a logistics process that demonstrates how infrastructure in a realistic way can create opportunities for efficient, flexible and secure freight transportation for companies and customers. • Describe how Intelligent Infrastructure in a realistic can create opportunities to achieve political goals for transportation such as safety, environment and accessibility.
Item type: