National Transport Library Research Database

Tågplan 2015 LEAN och Marackasen: Tidtabellkonstruktion med optimerat spårutnyttjande och transportkvalitet (Tågplan 2015 LEAN och Marackasen: Timetable construction with optimized track utilization and transport quality)

  • Aronsson, Martin
  • RISE SICS AB, Svenskt företag eller organisation, 556587-0119
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-03-02 -- 2014-12-31 ; 3610000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/25229
Subject(s): Online resources: Abstract: Dagens sätt att ta fram tågplanen har sina rötter i den tid då Statens Järnvägar hade monopol på trafiken. Sedan dess har stora delar av järnvägssektor avreglerats och Banverket har tagit över ansvaret för tidtabellkonstruktionen, med krav på rättvis bedömning av alla trafikansökningar och krav på kvalitet i tågföringen. För att lyckas med detta krävs en annan process än tidigare med fokus på åtagande och leverans, inspirerat av hur industrin arbetar. Syftet är att uppnå dynamik, effektivitet och kvalitet i en värld där beslut om transporter fattas senare och senare. Projektet DDTP, Den Dynamiska Tågplanen, studerar och tar fram koncept, metoder och beslutsstödssystem och har tagits emot mycket väl av Banverket, och har varit en inspirationskälla för den påbörjade strategiska utvecklingen inom Banverket mot ett nytt arbetssätt. Utgångspunkten är att skilja på vad Banverket åtar sig gentemot operatörerna och vad som är Banverkets egen produktionsplanering för hur trafiken skall ledas fram. Produktionsplanerna optimeras kontinuerligt gentemot åtagandet för att maximera möjligheterna att leverera med hög precision och kvalitet. Projektet förväntas öka nyttjandet av statens infrastruktur, något som Näringsdepartementet har framhållit som ett viktigt mål, och samtidigt höja kundnyttan och kvaliteten i järnvägssystemet. Syftet med projektet är att bidra till ett effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur både i termer av effektiv tågföring och effektiva banarbeten samt höja kvaliteten i tågföringen, genom att utveckla processer, metoder och beräkningssystem för tågplaneprocessen och -konstruktionen. Metoderna baseras på ett grundläggande koncept att skilja mellan åtagande, produktion och leverans och anpassas både för långtidsprocessen och korttidsprocessen. Projektets långsiktiga mål är att skapa processer, metoder och beräkningssystem som dels åskådliggör vinsterna med Successiv tilldelning, dels nyutvecklar metoder och teknik som är användbara inom ramen för det grundläggande konceptet för Successiv tilldelning, och dels sprida kunskapen till både forskarkollektivet och till branschen. Projektets huvudmål, inbegripande verksamhet efter 2012, är att skapa förutsättningar för en sammanhållen process, arbetsmetod och beräkningssystem enligt konceptet ”Successiv tilldelning” inom järnvägsbranschen inkluderande Trafikverket, järnvägsföretag och banarbetsentreprenörer. Samtliga huvudaktiviteters mål är delmål till projektets huvudmål i enlighet med ”vägen till Successiv tilldelning” .Abstract: Today's way of constructing train schedules stems from the days when Statens Järnvägar (Swedish State Railways) had railway monopoly. Since then, large parts of the railway sector has been deregulated, and Banverket (Swedish Rail Administration) has taken over the responsibility of designing timetables, facing demands to handle the process in a fair way, while producing an overall efficient schedule at the same time. Success is dependent on a modified process compared with the current one, focusing on obligations and deliverables, inspired by how things are done in industry. The aim is to attain elasticity, efficiency, and quality in a world where decisions about transports are postponed longer and longer. The project DDTP, the Dynamic Train Plan, examines and develops concepts, methods, and decision support systems, and has been very well received at Banverket, where it has inspired the newly started development towards a new way of working. The point of departure is to differentiate between what Banverket promises the operators, and the plans Banverket produces to be able to fulfill these promises. The production plans should continually be optimized towards the obligations agreed upon, to maximize the chance of obtaining high precision and quality as the end result. The project is expected to increase infrastructure utilization, which Näringsdepartementet (Ministry of Enterprise, Energy and Communications) has pointed out as an important goal, and at the same time increase customer benefit and quality in the railway system.
Item type: