National Transport Library Research Database

Svenska turistvägar – planering, aktörer, strategier samt upplevelsepotential (Tourism routes in Sweden – planning, actors, strategies and experience potential)

  • Antonson, Hans
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-03-01 -- 2012-10-01 ; 1570000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/13609
Subject(s): Online resources: Abstract: Sverige anses ha natur- och kulturvärden i världsklass och dessa marknadsförs för turister bl.a. via kommersiella guideböcker och offentliga hemsidor. Turism är Sveriges största exportvara. Många turister åker bil/buss in i vårt land och utnyttjar turistvägar. I Sverige saknas en överblick över turistvägarnas innehåll och form samt en uppföljning av turistvägskonceptet, något som genomförs i exempelvis Norge. Syftet är att analysera hur processen för etablering och förvaltning av turistvägar fungerar i den vardagliga praktiken i Sverige och Norge för att kunna bidra till utvecklingen av ett svenskt turistvägskoncept. Arbetet genomförs genom samhällsvetenskapliga studier inriktade mot planerare (i Norge och Sverige) och turister i Sverige (inhemska och utländska). Fokus ligger på planeringsprocesser, strategier och aktörer. Projektet förväntas resultera i kunskap om hur olika berörda aktörer, både inom och utom den egna organisationen (Vägverket), ser på arbetet med turistvägar och dess koppling till olika bevarandeaspekter (natur- och kultur). I projektet kommer även förändringar av planeringsprocessen föreslås för att vägar med stora natur- och kulturvärden ska kunna utvecklas till och långsiktigt fungera som attraktiva turistvägar.Abstract: Sweden is said to have world-class landscapes and cultural attractions and these tourism attributes are promoted through, for instance, guidebooks, public websites and word-of-mouth. Tourism is also Sweden’s largest export product. Large proportions of foreign and domestic visitors travel with private car or coach and enjoy Sweden’s present tourism routes. However, tourism routes are under-researched in the Swedish context, and there is also a lack of documentation about how tourism routes are designated and monitored, in line with what is put into practice in other countries such as Norway and the United States. The main objective of the proposed project is to analyse comparatively processes of designation/establishment and management of tourism routes in Sweden and Norway, in order to contribute to advance further the Swedish tourism route concept. The project will focus on planning processes, strategies and actors, and will be partially based on interviews with planners, tourists, and other stakeholders. Project outputs will include insight about how dissimilar actors/stakeholders regard tourism route development and management processes. Also, possible links to conservation of landscape and culture values will be illuminated. Moreover, managerial implications will be discussed, in order to further develop and uphold stretches of Swedish highways as internationally attractive tourism routes.
Item type: