National Transport Library Research Database

Spårvägssäkerhet del II- Analys av korsningspunkter mellan spårvägs- och vägtrafik med avseende på konflikter, trafiksäkerhet och framkomlighet (The safety of trams, part II - Analysis of cross sections tram traffic and road traffic in terms of conflicts, road safety and mobility)

  • Wiklund, Mats
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-02-10 -- 2010-11-30 ; 385000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/59290
Subject(s): Online resources: Abstract: Spårvägstrafik och vägtrafik är två transportsystem som under delvis olika förutsättningar skall fungera i gaturummet vilket i många fall leder till konflikter och olyckor. Den vanligaste olyckan är kollision mellan spårvagn och vägfordon. I de flesta fall blir det inga eller små personskador men kostnaderna för reparation av materiella skador och ersättningstrafik är ofta ganska omfattande. Bristande integration mellan trafik- och stadsplanering och otydlig definition mellan olika regelverk och föreskrifter innebär att det inte finns några entydiga lösningar för hur korsningspunkter mellan spårvägs- och vägtrafik skall utformas och vilka skyddsanläggningar de skall förses med. I Göteborg inträffade under åren 2002-2006 i genomsnitt 320 kollisioner per år mellan spårvagn och bil. Motsvarande siffror för Norrköping och Stockholm under samma period var 18 respektive 29 kollisioner per år. Syftet med projektet är att redovisa och analysera utformning av och skyddsåtgärder i olika typer av korsningspunkter mellan väg- och spårvägstrafik med avseende på konfliktsituationer, trafiksäkerhet och framkomlighet. Avsikten är att detta skall utgöra underlag för åtgärder som förbättrar säkerheten i korsningspunkter mellan väg- och spårvägstrafik.Abstract: Tram traffic and road traffic are two transport systems which must operate in the street zone under conditions that are to some extent dissimilar, and this can result in conflicts and accidents. The most common accident in tram traffic is a collision between a tram and a road vehicle. In most cases there are no injuries, or very slight ones, but the cost of repairing material damage and providing replacement traffic is often quite high. A lack of integration between traffic and urban planning and unclear definition between different sets of rules and regulations means that there are no specific answers for how cross sections between light rail and road traffic should be designed and what kind of protection plants they must have. In Gothenburg occurred in the years 2002-2006 average of 320 collisions per year between trams and cars. The corresponding figures for Norrkoping and Stockholm during the same period were 18 respectively 29 collisions per year. The aim of the project is to record and analyse the design of protective measures and various types of cross sections between the road traffic and tram traffic with regard to conflict situations, road safety and mobility. The intention is that this will form a basis for measures to improve security in cross sections between the road traffic and tram traffic.
Item type: