National Transport Library Research Database

Vad händer med mäns och kvinnors resande vid olika åtgärder? (Effects on men and womens travel behaviors)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-01-10 -- 2011-11-15 ; 590000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/14517
Subject(s): Abstract: Vägverket behöver ha möjlighet att göra jämställdhetsanalyser för att belysa hur mäns och kvinnors resande påverkas av olika åtgärder. Förutsättningarna för detta finns genom tidigare genomförda projekt. WSP har tagit fram en jämställdhetsanpassad version av prognosverktyget SAMPERS för Stockholm-Mälardalen. Verktyget genererar fördelning av restidsnyttor mellan män och kvinnor för arbets- och övrigtresor. I Celestprojektet "Effektbeskrivning av jämställdhet" har syftet varit att utveckla Vägverkets metodik och operativa mått för effektbeskrivningar uppdelat på män och kvinnor. Data från den nya tidsvärdesstudien som genomfördes 2008 och även innehöll trygghetsvärderingar kan analyseras för att ta reda på om förhållandet mellan mäns och kvinnors värderingar av restid har förändrats sedan den förra tidsvärdesstudien 1994. Har de det, påverkar det resandefterfrågan vid olika åtgärder. Trygghetsvärderingarna visar till exempel på stor skillnad i efterfrågan för kvinnor och män för efterfrågan på trygghetshöjande åtgärder i kollektivtrafiken. I det här projektet föreslås att befintliga verktyg tillsammans med de nya analyserna från tidsvärdesstudien används för att studera och generalisera resandepåverkan vid några typiska väg- och järnvägsinvesteringar. Genom att göra det kan en rad åtgärders påverkan på mäns- och kvinnors resande beskrivas i schablonform. Möjliga objekt att studera kan vara Förbifart Stockholm, Mälarbanan, ekonomiska styrmedel som tex trängselskatt/miljöavgifter i Göteborg samt någon utpekad satsning i Koll 2020.
Item type: