Notes: Projektet har avslutats utan att det gav något resultat att publicera.Abstract: Syftet i detta projekt är att undersöka förutsättningarna för att utveckla entreprenadformer inom järnvägssektorn som ger entreprenörerna starkare drivkrafter för att ta fram tekniska och mera kostnadseffektiva lösningar på de problem man ställs inför i samband med infrastrukturbyggande.
Ansökan omfattar tre delaktiviteter. För det första görs en kartläggning av hur man idag upphandlar järnvägsinvesteringar och ingår avtal inom ramen för utförandeentreprenaden. För det andra görs ett försök att identifiera järnvägsinvesteringar i Sverige eller i vår omvärld där man använder andra avtalsformer. Avsikten är att sammanfatta de erfarenheter som finns inom järnvägssektorn av alternativa entreprenad- och avtalsformer. Ett tredje delprojekt innehåller en preliminär genomgång av hur de ekonomiska villkoren för funktionsupphandlade järnvägsprojekt skulle kunna utformas.
Avsikten är att projektet genomförs under 2008. Vi ser ett lyckat projekt som en förstudie som gör det möjligt att i nära samarbete med Banverket under kommande år pröva nya upphandlingsformer. Projektet kommer att i betydande utsträckning kunna luta sig mot den kunskap som tagits fram i de tidigare, väganknutna projekt där vi arbetat. Arbetet genomförs i nära samarbete mellan VTI's kompetens vad gäller ekonomisk analys och utvärdering och de personliga erfarenheter av projektering av väg- och järnvägsprojekt som Håkan Johansson representerar. Detta säkerställer en nära koppling mellan sektorspecifika förutsättnignar för avtalsutformning.Abstract: The purpose of this project is to look into the development of performance contracts in the railway sector. The project comprises three parts; review of current procurement practices within the framework of Design-Bid-Build; summary of Swedish and international experiences of projects that have tested novel approaches; a proposal of a contracting framework for a model for performance contracting in the railway sector.