Abstract: Framtida tågtrafik- och trafikstyrningssystem fordrar nya principer och nya tekniska lösningar. Baserat på tidigare forskning och utveckling, främst inom projektet FTTS (framtida tågtrafikstyrning), vill vi gå vidare med att studera och ta fram lösningar för några problemområden som vi ser måste lösas för att Banverkets kommande utvecklingsinsatser ska stå på god kunskapsgrund, kunna stödjas i genomförandet samt utvärderas..
De frågeställningar vi avser att studera rör nödvändiga åtgärder för att få det inom FTTS- och STEG-projekten utvecklade och testade sättet att styra tågtrafik att bli en grund för mer omfattande tillämpningar. Några delfrågor rör system för operativ trafikplanering på komplexa stationer, framtida organisation för trafikstyrning samt åtgärder för att reducera komplexiteten i dagens trafikstyrningssystem. En annan fråga rör samverkan och informationssamband mellan trafikledarna och lokförarna. En tredje fråga rör trafikledarnas framtida kompetens, utbildning och utarbetande av gemensamma och effektiva strategier för hantering av komplexa trafiksituationer.
Vår insats ska utgå från våra unika kompetenser när det gäller människans roll i styrningen av komplexa system, utformning av effektiva gränssnitt mellan människor och teknik samt vår mångåriga erfarenhet av forskning om tågtrafiksystem.Abstract: Future train traffic and traffic control systems require new principles and technical solutions. Based on earlier R&D, mainly within the FTTS project (Future Train Traffic Control), we plan to continue through studying and developing solutions for some problem areas that we see must be solved in order to support Banverket in their future development projects.
The problem areas that we plan to address, concern measures required for making the test systems developed within the FTTS- and STEG-projects more complete as a basis for development of future train traffic control systems. Some problems concern operative control in complex stations, future organisation for traffic control and actions in order to reduce the complexity of the traffic control system. Another question concerns the information exchange and cooperation between train drivers and traffic controllers. A third question concerns the future competencies of traffic controllers, their education, training and development of common and efficient strategies for solving complex traffic situations.
Our research contributions will be based on our unique competencies with regard to the human operator’s role in control of complex systems, design of efficient user interfaces between operators and technology and our long term experiences of train traffic research.