National Transport Library Research Database

Elektronisk informations- och dokumenthantering i stora järnvägsinfrastrukturprojekt, förstudie (Electronic information and document management in large railroad infrastructure projects, pre study)

  • Anderson, Karen
  • Mittuniversitetet, Universitet eller högskola, 202100-4524
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-02-01 -- 2009-12-31 ; 493000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket F 086355/AL50
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med detta projekt är att med en explorativ ansats kartlägga problem kring bevarande, tillgänglighet, sökbarhet av elektronisk information och elektroniska dokument i ett stort järnvägsinfrastrukturprojekt, för att på så sätt definiera ett forskningsområde för fortsatta studier. Syftet skall uppnås genom att med utgångspunkt från ett större järnvägsprojekt, i detta fall Ådalsbanan, öka kunskapen kring informations- och dokumentbevarande och de problem som finns kring dessa områden. Stora infrastrukturprojekt som Västkustbanan, Bottniabanan och Ådalsbanan sträcker över stora geografiska områden och inbegriper många privata och offentliga aktörer. I stora projekt skapas det enorma mängder dokument. Dokument som var för sig utgör en del i möjligheten att förstå ett stort och omfattande projekt i efterhand. Idag skapas en majoritet av dessa dokument digitalt som försvårar och komplicerar ett redan komplicerat bevarande av projektets samlade dokumentation. Kunskap som finns inbäddade i digitalt skapade dokument är av intresse för både Banverket, och för framtida forskare. Inom modern arkivteori finns det väldigt liten kunskap om hur stora myndighetsövergripande verksamheter skall hanteras. Ett järnvägsinfrastrukturprojekt är myndighetsövergripande, dessutom finns det även flertalet privata aktörer inblandade. Offentliga och privata aktörer styrs utav olika lagstiftningar vilket också påverkar hur de olika är skyldiga att bevara dokument och information. Kunskapen om det behov som finns för en samlad hantering av all dokumentation som påverkar ett projekt är litet. Indirekt är denna problematik något som på sikt kan ställa nya krav på förändringar i den svenska lagstiftningen kring arkivering och bevarande. Projektet kommer att bygga på en kvalitativ forskningsansats och det förväntade resultatet är att kartlägga de problem som Banverket har kring bevarande av elektroniskt skapad information och elektroniskt skapade dokument i ett stort järnvägsinfrastrukturprojekt. Resultatet förväntas definiera ett forskningsområde som skall kunna ligga till grund för vidare forskningsansökningar, hos Banverket men även hos andra forskningsfinansiärer.Abstract: The purpose of this project is to contribute to knowledge on problems related to preservation, accessibility, searchability of digital information and digital records in large railway projects. The project aims to define a research area for further studies. The purpose of the project will be achieved by an explorative preliminary study of the Ådalsbanan project's digital information management and digital records management needs. Large railway projects such as the Västkustbanan, Bottniabanan and Ådalsbanan range over large geographical areas and involve many actors, both public and private. In large projects like these huge amounts of documents and records are created, which are crucial to the understanding and management of large railway projects and their physical assets. Today the majority of the documents and the records are created digitally, which makes the current and long-term management of them complex and complicated. In digital information and in digital records, knowledge is embedded that can be of importance for as long as the railway exists and possibly even longer, for both Banverket’s business needs and for other future users, such as researchers. There has been very little research about how records management should work in complex and large projects and consequently knowledge in this area is very limited. This project aims to explore and define specific issues and questions about records management and access to records over the very long-term. These will then provide the basis for a future application for a full-scale research project. The project will apply a qualitative research approach, and the expected result is a mapping of the problems and the needs of Banverket for digital information management and digital records management in large railway projects.
Item type: