National Transport Library Research Database

Analys av orsaker till skador på vingräl och korsningar i spårväxlar samt förslag på åtgärder (Analyze of reasons for damages on track switches and suggestions for actions)

  • Lundberg, Jan
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-02-24 -- 2010-06-30 ; 500000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/97413
Subject(s): Abstract: Spårväxlar (totalt ca 12 000 spårväxlar varav ca 6500 spårväxlar i trafikerade system) utgör ett underhållskrävande område för Banverket, med ständigt återkommande svetsarbeten, sliparbeten och kontrollarbeten. Detta beror på höga laster i kombination med utmattning som orsakar oönskade geometriförändringar och punktkontakter på vingräl och korsningar. De nya hjulprofilerna som är införda kan också ha en inverkan på förloppet. Föreliggande projekt syftar till att analysera dessa orsaker till skador på vingräl och korsningar i spårväxlar samt föreslå konstruktionsförändringar och förbättringar i svets och sliprutiner i syfte att minska underhållskostnaderna och öka livslängen hos spårväxlarna. Projektet utgör också ett steg i processen att öka Banverkets beställarkompetens och att utgöra en länk mellan Banverket och den forskargrupp inom Chalmers som idag bedriver ett forskningsprojekt angående finita element beräkningar (FEM) på spårväxlar. Denna forskargrupp utgår från en ny geometri och tillåter succesiva förändringar av geometrin. I dagsläget ingår inte att ta hänsyn till de geometriförändringar som blir resultatet av påsvetsning av nytt material. Projektet skall utföras av Jan Lundberg (Avd. för Drift och Underhåll, LTU) i samarbete med Banverkets aktörer. Samarbete och kunskapsöverföring kommer dessutom att ske kontinuerligt mellan Jan Lundberg och Chalmers forskargrupp (FEM). Vidare skall ett kontinuerligt samarbete ske med en forskningsresurs vid Avd.för Drift och Underhåll som under hösten 2008 skall bedriva ett av Banverket redan beviljat uppdrag angående mätning av spårprofiler i spårväxlar.Abstract: In general track switches are considered to be bottle necks for smooth running railway traffic in Sweden and often these switches are reason for not achieving punctuality goals. Furthermore the cost of maintenance for such switches is very high, and Banverket needs to contribute with a significant amount of maintenance. Welding, grinding and control actions are very frequently. The reason is high loads in combination with fatigue which causes unwished changes of track geometry and point contacts.The new wheel profiles that are used can also have an influence on the situation. The aim of this project is to analyze theses reasons of damages on the track switches and to suggest engineering design changes, and improvements of welding and grinding routines, in order to reduce the costs of maintenance and to increase the lifetime on the track switches. The project is also a step in the process to increase the competence of Banverket when it comes to specifying the technical characteristics for the swithes and to be a link between Banverket and the Finite Element Research (FEM) group in Chalmers who today are performing theoretical FEM calculations on track switches based on a new undestroyed geometry and continously changes of the geometry, without taking care of the changes of the geometry that will take place due to welding of new material. The project will be performed by Jan Lundberg ( Divison of Operation and maintenance engineering, Luleå University of Technology) in close cooperation with relevant staff at Banverket. Collaboration and flow of knowledge will be continuously being performed between Jan Lundberg and the FEM research group at Chalmers. Also there will be a continuously collaboration with PhD student or some other researcher at Divison of Operation and Maintenance who during the autumn 2008 will perform a by Banverket already contracted task concerning measurements of rail profiles in track switches.
Item type: