National Transport Library Research Database

Robusta tidtabeller för järnvägstrafik: utveckling och utvärdering av en optimeringsbaserad metodik (Robust timetables for railway traffic: development and evaluation of an optimization-based method)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-09-01 -- 2012-12-31 ; 1450000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200901234
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Projektet syftar till att förbättra pålitligheten och tidshållningen för kollektivtrafiken på järnväg genom att utveckla och utvärdera en beräkningsmetod baserad på optimeringstekniker för att stödja framtagandet av robusta tidtabeller. Robusta tidtabeller avser tidtabeller som innehåller tidsmarginaler på strategiska ställen som möjliggör att tågen, trots vissa förseningar i trafiken, kan bibehålla sina tåglägen i större utsträckning. Därmed påverkas andra tåg minimalt, kritiska anslutningar kan bibehållas och operatörernas personal- och fordonsomlopp kan upprätthållas i så stor utsträckning som möjligt. Resultat och förväntade effekter: Projektet avser bidra till en minskad känslighet för störningar i järnvägssystemet och därmed att järnvägsnätets kapacitet används på ett mer hållbart sätt. Resultaten förväntas även ge vägledning till järnvägsoperatörer om hur de kan införa kostnadseffektiva marginaler i sina tidtabeller. Uppläggning och genomförande: Projektet pågår 2010-04-01 till 2011-12-31. Projektgruppen består av Tekn. Dr. Johanna Törnquist Krasemann, Tekn. Dr. Anders Peterson samt en doktorand vid Linköpings Universitet. Dessutom tillkommer personal från BV och SJ. Ett samarbete med KTH-projektet Simulering för tidtabellsplanering för att minska förseningarna kommer även att ske. Projektarbetet består av tio moment (M). M1 syftar till att detaljplanera projektet och definiera de resurser som behöver tillsättas av SJ och BV. En referensgrupp kommer att sättas samman. I M2 hanteras urval av geografi och trafik som ska vara med i studien och behov av indata definieras. Här ingår även en precisering av projektets frågeställning. I M3 görs en kartläggning av nuvarande strategier för att införa marginaler i tidtabeller och relaterad forskning. I M4 kalibreras och anpassas modellmässiga antaganden och jämförs med simuleringsmodellerna i KTH-projektet. Modellen verifieras även mot verkliga scenarier i samråd med relevant personal på BV och SJ. I M5 tillämpas metoden genom simuleringsexperiment och i M6 utvärderas resultaten från experimenten. Baserat på diskussioner och slutsatser vidareutvecklas metoden samt tillämpas och utvärderas iterativt i efterföljande moment (7-9). I M10 avslutas projektet och dokumentationen slutförs. Kontinuerligt kommer projektet och dess resultat att presenteras i olika forum.Abstract: Goals/targets: The project aims to improve reliability and punctuality of public railway transportation by developing and evaluating an optimization-based method for creating robust timetables. Robust timetables refer here to timetables which contain time margins on strategic places which enable the trains to follow their schedule even if certain delays occur. Thereby are other trains affected less and critical connections and rolling-stock and staff schedules can be maintained as much as possible. Result and effects: The project intends to enable a reduced sensitivity to disturbances in the railway network and thereby also enabling a more sustainable use of the network capacity. The results are intended to serves as guidance to railway operators on how to insert cost-effective buffer times in their timetables. Planning and implementing: The project runs from 2010-04-01 until 2011-12-31. The project group consists of Ph. D. Johanna Törnquist Krasemann, Ph.D. Anders Peterson, and a new Ph D student at Linköping University. In addition, personnel from BV and SJ will participate. Cooperation with the KTH- projectet Simulering för tidtabellsplanering för att minska förseningarna will also take place. The project is divided into ten work packages (WP): WP1 serve to plan the project in more detail and define resources from BV and SJ which need to be allocated. A reference group will also be formed. In WP2 the part of the network and the traffic which will be part of the study is defined along with input data required. The hypotheses in focus will also be further described. In WP3, an analysis of existing related approaches and research in the area of buffer time insertion for railway traffic timetabling is carried out. In WP4, we calibrate and adjust our model and compare it to the ones applied in the KTH-project. The model will also be evaluated by comparison to real scenarios in discussion with relevant personnel at BV and SJ. In WP5 the method is applied in simulated experiments and based on the results it is evaluated in WP6. Based on conclusions from WP5 and 6, the method is further developed, applied and evaluated in WP7-WP9. In WP10 the project is finalised and documentation prepared. The results from the project are, however, disseminated continuously.
Item type: