National Transport Library Research Database

Metod för regionförstoringsanalyser - mäns respektive kvinnors arbetsresor (Method for regional analysis - men's and women's work trips)

  • Isacsson, Gunnar
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-10-01 -- 2010-12-20 ; 300000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/11712
Subject(s): Abstract: Metoder för analyser av persontransporter och godstransporter är viktiga för beskrivning av förutsättningar för regionförstoring. För persontransporter kan man till exempel för en godtycklig ort beskriva hur stort pendlingsomland (hur många arbetstillfällen) man kan nå inom en rimlig restid från denna ort. Metoden kan användas för att beskriva konsekvenserna av planerade förändringar i transportsystemet – till exempel hur antalet möjliga arbetstillfällen inom samma restidsavstånd förändras. Som tidigare nämnt handlar regionförstoring bland annat om att öka intensiteten i kontaktmönster för arbetsmarknader, utbildning, näringsliv, kommersiell och offentlig service, kultur med mera. Detta förväntas ha produktivitetshöjande och därmed tillväxtfrämjande effekter. Tillväxtfrämjande effekter beror ytterst på individers, enskilda företags och offentliga organisationers faktiska beteenden. Förbättringar av transportsystem är således inte en garanti för tillväxtökningar, eftersom individers beteende bestäms av mycket annat än transportmöjligheter. Vad gäller arbetsmarknader så påverkas dessas funktion även av arbetskraftens utbildning och kunskaper, typ av utbud av arbetstillfällen, kulturella mönster var man brukar arbeta, kunskap om arbetsförhållanden på andra platser, olika branschers lönevillkor med mera. Av ovanstående följer att det kan finnas skäl att analysera vilken påverkan kommunikationsmöjligheter kan förväntas ha på funktionell regionförstoring och regionintegration. Metodförslaget syftear till att den faktiska arbetspendlingen från ett geografiskt område, till exempel en kommundel, jämförs med den möjliga pendlingen inom en viss rimlig restid.Abstract: Methods for the analysis of passenger and freight transport are important for the description of the conditions for regional expansion. For passengers can, for example, for an arbitrary place to describe how great commuting hinterland (the jobs) can be reached within a reasonable travel time from this place. The method can be used to describe the impact of planned changes in the transport - such as how the number of possible jobs within the same travel distance change. As previously mentioned, is regional expansion, among other things, increase the intensity of contact patterns of labor markets, education, business, commercial and public services, culture and more. This expected productivity and hence growth-promoting effects. Growth promotion effects depend crucially on the individual, that individual firms and public organizations' actual behavior. Improvements to the transport system is not a guarantee of growth increases as individuals' behavior is determined by much more than transport. As regards labor as its operation is also of workforce training and skills, type of offering jobs, cultural patterns where they usually work, knowledge of working in other places, different industries pay conditions and more. It follows that there may be reason to analyze the impact of communication may have on functional regional expansion and regional integration. Method proposal syftear to the actual commuting from one geographic area, such as a municipal district, compared with the potential commuting within a reasonable travel time.
Item type: