National Transport Library Research Database

Safety & Accessibility vs Operation & Maintenance

  • Niska, Anna
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-01-02 -- 2012-12-31 ; 1490000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/13887
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med projektet ”Trafiksäkerhet & Tillgänglighet vs Drift & Underhåll” är att identifiera eventuella motstående krav samt ge förslag till hur dessa kan balanseras. Projektet genomförs genom att kartlägga och konkretisera problematiken mellan trafiksäkerhets- och tillgänglighetsåtgärder och de krav som ställs från dem som sköter drift och underhåll. Detta görs genom att sammanställa redan genomförda lokala studier, intervjua berörda aktörer samt studera förutsättningarna till fortsatt utveckling beträffande utformning, material och D&U-fordon. Den sistnämnda delen innebär ytterligare intervjuer både enskilt och i form av fokusgrupper. Fokusgrupperna kommer att fungera som en naturlig plattform med fokus på lösningar av identifierade problem. Projektet föreslås delas upp i två faser där fas 1 är en kartläggning dvs sammanställning och intervjuer av dou-personal (beställare och entreprenörer) för att identifiera vilka problem de ser med dagens utformningslösningar. Förutom att identifiera problemen läggs också fokus på att identifiera eventuellt genomförda lösningar av problemet. Fas 2 påbörjas först efter att fas 1 slutredovisats och Vägverket har haft möjlighet att överväga nyttan med ett fortsatt projekt. Under fas 2 preciseras och konkretiseras sedan lösningar kopplade till material, maskiner och utformningsdetaljer. Tyréns tillsammans med VTI och LTU planerar att driva projektet, men ser Vägverket, kommuner och entreprenörer som viktiga medaktörerAbstract: The aim of the project "Traffic Safety & Availability vs. Operation & Maintenance" is to identify possible conflicting demands and proposals for how these can be balanced. The project is implemented by mapping and more concrete problem of traffic safety and accessibility measures and the requirements of those operating the operation and maintenance. This is done by compiling already completed local studies, interviewing stakeholders and assessing the prospects for future development in the design, materials and O & M vehicles. The latter effect means further interviews both individually and through focus groups. The focus groups will serve as a natural platform with a focus on solutions to identified problems. The project is proposed to be divided into two phases where phase 1 is a mapping that is the compilation and interviews of dou-staff (and the contractor) to identify the problems they see with today's design solutions. In addition to identifying the problems is also focused on identifying potentially implemented solutions to the problem. Phase 2 begins only after the phase one final report and the SRA has had the opportunity to consider the usefulness of a continuing project. During Phase 2 states and achieved since solutions related to materials, equipment and design details. Tyréns with VTI and LTU is planning to run the project, but seeing the SRA, local authorities and contractors as important co-actors
Item type: