VTI National Transport Research Database

Förundersökningsmetoder, avvikelser och riskbedömning vid tunnelbyggande. (Preinvestigation methods, discrepancies and risk evaluation for tunneling)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-05-01 -- 2012-12-31 ; 2850000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/92172
Subject(s): Abstract: Förundersökningarnas innehåll och omfattning i större infrastrukturprojekt har efter hand blivit allt bredare och komplexa till sin karaktär samtidigt som kraven på exakthet och korrekthet ökar. Allt fler metoder används för att identifiera och belysa undergrundens heterogena uppbyggnad och egenskaper. Resultaten används för att bygga prognoser som ligger till grund för så väl tid- som kostnadskalkyer för ett projekts samtliga skeden, från förstudier till genomförande. I dag utgör också miljökraven en särskild anledning till prognoser avseende temporär och permanent belastning på mark och vatten. I många av dagens projekt ser vi flera problem med den djungel av förundersökningsmetoder som förekommer. • I stora projekt är tiden så lång att det kan vara svårt att behålla en helhetssyn över undersökningsarbetet. • Förundersökningsresultaten kan tendera att bli mer av ett kontrollinstrument för uppfyllande av kontrakten än ett operativt prognosinstrument. •Införande av nya mätmetoder, speciellt geofysiska mätresultat, tenderar ibland att förbli ouppmärksammade. •Det saknas en dialog om vilka metoder som är mest lämpade för de anläggningstekniska frågeställningar som är av betydelse i respektive projekt. Det finns därför ett behov av att utvärdera de undersökningar som gjorts i projekt fram till idag i syfte att optimera insatserna framöver. I detta arbete föreslås att en utvärdering görs av utförda förundersökningar vid ett eller fler större banverksprojekt. Syftet med arbetet är att utvärdera vilka av de genomförda förundersökningsmetoderna som visat sig ge relevant och nyttig infomration i såväl planeringsfas som genomförandefas. Målsättningen är att få ett resultat som kan hjälpa till att optimera arbetet med förundersökningar. För att få en så heltäckande studie som möjligt föreslås ett rett angreppssätt som tar sin utgångspunkt från tre områden: Förståelsen för förundersökningsmetodik, för ISO standarder, och för avvikelserapportering i byggprojekt.Abstract: The scope and content of pre-investigations for large infrastructure projects is becoming more complex while the requirements for accuracy and correctness is increasing. An increasing number of different methods are used to identify and illustrate the heterogenic structure of the underground. The result is used to create a geological prognosis that can form the basis for cost and time estimates in all phases of a project from feasibility stage to construction stage. In many of the project of today we can see a number of problems coming from the jungle of various methods available. Todays environmental demands and regulations also put new dimensions on the need for prognoses. •The time frame for a large project can be so long that it is difficult to plan and carry out the works while maintaining a holistic view. •Pre-investigations tend to more to serve the purpose of controlling the construction contract then aiding as an operational tool for forecasts. •Introduction of new methods, such as geophysical methods, tends to remain unnoticed. •A dialog is missing on what pre-investigation methods are most suitable to solve problems for the civil contractor and the responsible designer. We suggest that an evaluation is carried out on pre-investigations done for a number of completed large railroad projects. The purpose is to evaluate what investigation methods proved to give relevant and useful information in the planning phase as well as in the construction phase. The goal is to obtain results that can help in optimizing the planning of future pre-investigations.
Item type: