Abstract: För att bättre kunna planera buss- och biltrafiken i tätort krävs dynamiska modeller som klarar av att modellera trängsel, förseningar och växelverkan mellan buss- och biltrafik, där dagens statiska modeller inte räcker till. I DYMOBUS I projektet utvecklades en dynamisk modell som i detta projekt ska utökas med tidsberoende ruttval som stöder tidtabellplanering, effekter av trängsel på regularitet och passagerarnas ruttval och effekter av information (reseplanerare) före och under resan.
Verktyg som gör det möjligt att studera:
-störningar på busstrafiken från biltrafik
-effekter av busskörfält på långa och korta avsnitt
-blandad trafik i signalkorsningar -signalprioritering mm.
-förbättrad tidtabellplanering
-bättre information om ankomsttider vid busshållplatser vid incidenter.Abstract: In order to better plan and manage bus and car traffic in major cities, dynamic models are required that can model congestion, delays and the interaction between bus and car traffic, something the current static models do not handle properly. Such a dynamic model was developed in the DYMOBUS 1 project, and will in this project be extended with time-dependent route-choice, capable of time-dynamic time-table planning, including the effects of congestion on regularity and passengers route choice, as well as the influence of information both pre-trip and en-route.
Tools to study:
-disturbances of car-traffic on bus-traffic
-effects of bus-lanes on long and short stretches
-mixed bus- and car-traffic in signalized intersections
-buspriority in signals
-improved planning of bus-timetables
-improved information on bus-stop arrival times