National Transport Library Research Database

Barns mobilitet som en grundläggande aspekt för barns utveckling och livskvalitet - en internationell studie (Independent mobility as a critical aspect of children's development and quality of life)

  • Björklid, Pia
  • Pia Björklid Trafik-Miljö-Pedagogik, Svenskt företag eller organisation, 440306-0769
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-07-01 -- 2011-12-31 ; 384000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/91452
Subject(s): Abstract: Syftet med detta internationella samarbetsprojekt är att studera barns självständiga rörelsefrihet – dvs i vilken utsträckning som barn i olika åldrar utan vuxensällskap tillåts att färdas till skola, vänner och andra verksamheter, hur det har varierats över tid och hur det påverkar barns fysiska, sociala och emotionella utveckling. Dessa fallstudier har tidigare genomförts i England (1971 och 1990) och Tyskland (1990) med samma frågeformulär till barn och föräldrar. I samtliga länder har barns självständiga rörelsefrihet minskat. Man har påvisat att skälet är att föräldrar begränsar barns rörelsefrihet beror på föräldrars oro för trafiken men också att det fanns kulturella skillnader mellan de båda länderna Tyskland och England. Även andra länder som t.ex. Italien (Prezza et al 2001) och Australien (Tranter 1993) har påvisat detta fenomen. Liknande studier har också genomförts i Sverige (Spolander, 1985, Heurlin-Norinder, 1998; Björklid 2001, 2002 och Vägverket 2000-2009). Vi har nu erbjudits ett internationellt samarbete tillsammans med England och Tyskland och eventuellt andra länder för att kunna göra direkta jämförelser med samma enkätutformning. Enkätstudier kommer att genomföras med barn i åldern 7-15 år och deras föräldrar i grundskolor i olika typer av miljöer såsom innerstad, ytterområde, mindre tätorter och glesbygd. Policy Studies Institute (PSI), London kommer att vara rådgivande och ge stöd i genomförande av undersökningen samt anordna en internationell konferens där resultaten presenteras. De hypoteser eller antaganden som kan studeras är att rådande bilkultur påverkar barnen genom att 1. barns självständiga rörelsefrihet har begränsats och deras rätt till säkra och utvecklande miljöer i deras utemiljö (jfr Barnsäkerhetsutredningen SOU 2003:127) 2. en försämring av barns livskvalitet 3. försämrad fysisk aktivitet som leder till övervikt och andra hälsorisker (jfr Faskunger, Folkhälsoinstitutet 2008) 4. en negativ påverkan av praktisk och social kompetens 5. generell försämring att utveckla allmän kompetens. Att kunna jämföra hur barn tar sig till och från skolan och kamrater, barn och föräldrars syn på barns självständiga mobilitet i ett antal länder i Europa ger kunskaper som alla deltagande länder kommer att ha stor nytta av. Denna kunskap ger även möjlighet till fördjupande studier om kulturella skillnader, trafikmiljöns påverkan på barns möjlighet att ta sig fram på egen hand och hur skadebilden ser ut i olika länder i relation till den självständiga mobiliteten. Studien ger också möjlighet att undersöka skillnader i barns mobilitet i olika länder och dess orsaker. Ur ett svensk perspektiv kan man anta att barn i Sverige har i förhållande till andra länder en stor självständig mobilitet. Om detta är korrekt och att Sverige har ett mycket lågt antal dödade barn i trafiken indikerar detta att den trafikplanering som Sverige genomfört under de sista decennierna har haft en god effekt, både på den självständiga mobiliteten och säkerheten. Det framtagna frågeformuläret täcker områden som vilka typer av vägar barnet får korsa, till vilka målpunkter barnet får ta sig till på egen hand, teve-vanor, tid framför datorn, hur mycket tid barnet är utomhus m.m. Genom denna breda undersökning finns det möjlighet att göra omfattande analyser och jämförelser på barns livssituation i de länder som deltar. Ansvariga för undersökningen: Huvudansvariga för det internationella forskningsprojektet är Policy Studies Institute (PSI) vid University of Westminster. Det engelska forskningsteamet leds av Ben Shaw, föreståndare vid PSI, samt Ben Watson forskningschef vid PSI. Ytterligare forskare inom den engelska forskningsgruppen består av Tim Jones, lektor vid School of the Built Environment, Oxford Brookes University samt forskare vid Oxford Institute of Sustainable Development. De internationella studierna stöds vidare av en ledningsgrupp bestående av professor Mayer Hillman (PSI), professor John Adams Institute of Geography, University College, London – författare till den numera klassiska studien One False Move. Övriga medarbetare är Roger Mackett, professor of Transport Studies, University College, London and Tim Gill Children’s Play Council (“Play England). Såväl det engelska som tyska forskningsteamet har redan beviljats anslag för denna internationella studie. Det svenska forskningsteamet kommer att utföras av professor Pia Björklid, Pedagogiska Institutionen, Stockholms universitet och fil. lic. Mats Gummesson, Vägverket. Insamling av data kommer att ske med hjälp av konsulter med erfarenhet av enkätdistributioner.Abstract: The aim of this research is to explore children’s independent mobility – that is the degree to which children of different ages are allowed to make trips to school, friends, shops and other destinations unaccompanied by adults – how this has changed over time and its implications for children’s personal and physical development. Surveys of children’s independent mobility conducted in England (1971 and 1990) and Germany (1990) will be repeated in 2010. We are now hoping to catalyse replication of the approach used in England and Germany to a wider range of countries to allow a broader comparison of the cultural and other facts affecting children’s independent mobility. The research is likely to generate findings which could inform policy and practice on changes in children’s autonomy and their wider consequences. It is also likely to pose some challenging questions for policy-makers and society as whole, as to how we can create better environments for children’s physical and social development, their health prospects, and the quality of their lives.
Item type: