National Transport Library Research Database

Miljöanalysverktyg för godstransporter - trafikslagsövergripande miljödatabas och internetbaserat kalkylverktyg (Environmental assessment tool for freight transportation - environmental database and internet-based calculation tool)

  • Sjödin, Åke
  • IVL Svenska Miljöinstitutet AB, Svenskt företag eller organisation, 556116-2446
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-01-01 -- 2011-12-31 ; 175000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/59304
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att utveckla och implementera ett nytt miljöanalysverktyg för godstransporter, omfattande en trafikslagsövergripande miljödatabas och ett internetbaserat kalkylverktyg, som ska tjäna såväl godstransportsäljares som godstransportköpares framtida behov av att effektivt, enkelt, snabbt och till en låg kostnad, utan att förlora i kvalitet och tillförlitlighet, kunna beräkna godstransporters och godstransportkedjors klimat-, hälso- och miljöpåverkan. Primära resultat från projektet är 1) en miljödatabas med den information som behövs för att beräkna en godstransports klimat- och miljöpåverkan ned till försändelsenivån, 2) sammanställd beräkningsmetodik för att utföra dessa beräkningar och omvandla resultatet till externa kostnader, 3) ett internet-baserat miljöanalysverktyg som stöd för att genomföra beräkningarna, samt 4) en långsiktig förvaltningsplan för det sammanhållna systemet. Ett viktigt fokus för projektet är att verka för och sprida användningen av systemet internationellt, så att det på sikt utvecklas till en internationell standard. Projektet genomförs i samarbete mellan IVL, WSP, FOI och NTM, och föreslås samfinansieras av VINNOVA, de fyra trafikverken, föreningen NTM, ett antal större företag (medlemmar i NTM), samt Stiftelsen IVL. Projektets totala budget över 3½ år (augusti 2008 - december 2011) är beräknad till 6,25 Mkr , varav 2,4 Mkr söks från VINNOVA. Därutöver tillkommer naturainsatser från NTM och NTM:s medlemmar motsvarande totalt ca 0,25 Mkr. En finansieringsplan som täcker budgeten på nivån 6,25 Mkr är upprättad, och kontakter har tagits med samtliga finansiärer för att informera om projektet och ansöka om deras bidrag. Flera har uttalat sig positivt angående möjligheten till finansiering men beslut har ej kunnat fattats i tid till denna utlysnings stängningsdatum. Totalfinansieringen för projektet beräknas därför kunna redovisas ungefär vid den tidpunkt då VINNOVA tagit ställning till föreliggande ansökan.Abstract: The aim of the project is to develop and implement a novel environmental calculation tool for freight transport, comprising an environmental database for all four modes of transport (road, rail, sea, air) and an internet-based calculation tool, that will service the future needs of both freight transport providers and buyers of freight transports, to efficently, smoothly, rapidly and at a low cost, without losses in quality and reliability, be able to calculate the climate, health and environmental impact of freight transport and freight transport chains. The primary results of the project are 1) an environmental database containg the information needed to caclulate the climate and environmental impact of any freight transport down to the single freight item level, 2) a compilation of caclulation methodologies required to carry out these caclulations and to transfer the results into monetary units (external costs), 3) an internet-based environmental calculation tool to support these calculations, and 4) a long-term administration and management plan for the overall system, to enable persistent quality by regular updates and accessibility for all stakeholders to use it. An important focus of the project is to act for and encourage the use of the tool worldwide, in order to turn it into an international standard. The project is carried out in collaboration between IVL, WSP, FOI and NTM, and will be cofunded by VINNOVA, the four national transport authorities, a number of companies and organisations that are members of NTM, and the research foundation of IVL (SIVL). The overall budget for the project is calculated to 6.25 MSEK over a 3½ years period (2008-2011). A decision of VINNOVA will be taken in June 2008. Several of the other proposed funders have already approved on the funding. From the Swedish Rail Adminstration an overall budget of 175,000 SEK for the period 2009-2011 is applied for.
Item type: