National Transport Library Research Database

SAFEWAY2SCHOOL (SAFEWAY2SCHOOL)

  • Anund, Anna
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2008-03-01 -- 2012-02-29 ; 1700000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/17013
Subject(s): Online resources: Abstract: Bakgrund: Att resa till och från skolan med skolskjuts är något som barn i hela Europa gör dagligen. I resorna ingår inte enbart att åka i bussen utan även de moment som handlar om att gå till och från hållplatser samt att vänta och kliva på / av. Studier i såväl USA som i Europeiska länder visar att det mest riskfyllda momentet är då barnen är oskyddade trafikanter. Ett fokus i utvecklingsarbetet med att erhålla hållbara transport bör därför ligga på barnen som oskyddade trafikanter. Det finns en mängd aktörer involverade i samband med skolskjutsresor: Chauffören av skolbussen, eleverna (6-9. 9-12, 12-16), familjen, Vägverket, Kommunen, myndigheter för lagar och förordningar, skolan,fordonstillverkare och självklart de förare som passerar där barn går, väntar och kliver på och av bussar/bilar. Om man jämför transporten av barn till och från skolan med andra värdetransporter te.x. pengar eller värdefullt gods kan det konstateras att skolskjutsområdet ligger långt efter. Det finns en avsaknad av kriterier för vad som är säker och trygg resa till och från skolan, sett ur ett hela resan perspektiv. Det finns ett behov av gränsöverskridande lärande mellan EU-länder för att säkerställa en harmonisering av skyltar, utmärkning och design kopplat till skolskjutsning. Vidare finns ett behov av utbildning / information / träning av chaufförer, barn och andra involverade aktörer. Det är idag ett känt faktum att olika ITS lösningar har en potential att förbättra säkerheten för trafikanter. Inom detta område kan mycket göras både vad avser inventering av hållplatser, ruttplanering, navigationssystem, ökad grad av rutin för att säkerställa att man oavsett förare vet vilka barn som ska med, var de ska på/av samt att barnen bemöts på samma sätt oavsett vem som kör. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det finns en stor potential för förbättringar avseende ökad säkerhet och trygghet i ett Europa-perspektiv. Syfte och metod: Safeway2School syftar till att • Utveckla ruttplanering för skolbussar, att leda dem genom områden med låg trafik och undvika "black spots" såväl vid hållplatser som under färd. • Utveckla realtidssystem där omdirigering är möjlig med avseende på trafiksituation och vilka barn som ska med given dag. Men även att uppskatta och informera om ankomsttid av såväl buss till hållplats och barn till målet t.ex. hem eller skola. • Vidareutveckla intelligent hållplats som vet var barnen är och när bussen kommer, samt att kunna ge detta som en feedback till barn, chaufförer och förare som passerar. • Utveckla ett generellt, tillförlitligt och säkert system för att spåra bussens positionering, kunna övervaka var bussen och barnen är samt sända denna information till föräldrarna. •Integrera säkerhetsutrustning på bussar som gör det möjligt att övervaka barnen och kontrollera bältesanvändningen under färd. •Utveckla varningsystem för fordon som passerar då barn väntar, kliver på och av bussar. •Utveckla utbildning och träningsmaterial för förare/barn/föräldrar och andra involverade i syfte att optimera användandet av utvecklade system och för att främja ett säkert beteende. •Genomföra socioekonomisk analys för att identifiera gemensamma kostnadseffektiva lagkrav och rekommendationer, organisatoriska lösningar och system för att bidra till en snabb implementering och ökad marknad för ett Safeway2school system på den Europeiska marknaden. Förväntat resultat: Att i ett Europa perspektiv med en harmonisering avseende HMI och riktlinjer: • Applicera ny teknik på skolskjutsområdet. o För hållplatsinventering i fält kopplad till ruttplanering o Utmärkning / skyltning av bussar och hållplatser o Intelligenta hållplatser och bussar • Detaljerad Europeisk olycksanalys • Gudielines, träning/utbildnig samt regler/standarder. För att minska antal skolskjutsrelaterade olyckor är det avgörande att se på resan från ett hela resan perspektiv dvs. från dörr till dörr och därmed ha en holistisk ansats i arbetet. I förslaget till projekt kommer detta att vara den röda tråden även om vi av naturliga skäl kommer att välja några områden för särskild fokus och fördjupning i samband med testverksamheten i de 4 valda Europeiska testområdena (Sverige, Polen, Italien och Österrike).
Item type: