National Transport Library Research Database

System för utvärdering av indikatorer och observationer (System to evaluate indicators and observations)

  • Berggren, Bo
  • Statens geotekniska institut (SGI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0712
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-03-23 -- 2009-12-31 ; 283000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/97370
Subject(s): Online resources: Abstract: Järnvägsbanan kan hotas av naturolyckor, ras och skred. Dessa kan drabba både banan självt och högre liggande terräng, varifrån material t.ex stenar och block, kan hamna på spåret och orsaka olyckor. Speciellt utsatta är banor vid jord- och bergskärningar samt i tunnlar. Dessa hot är ofta lokala och kräver att förvarningssystemet har en stor ”detalj-upplösning”. En annan typ av hot är stora vattenflöden, som kan orsaka bortspolning av material och skador på bankroppen, t.ex. om avrinningen genom trummor är otillräcklig. Dessa hot är mer areella till sin natur och en analys av hotet fordrar att man kan hantera stora mängder geografisk och hydrologisk information. Oftast har man inte observationer eller mätningar som direkt kan användas för att bestämma om man skall utlösa ett larm om förestående hot. Observationerna gäller ofta någon parameter som endast indirekt är kopplad till hotet eller så har observationerna en stor onoggrannhet. Denna typ av observationer kan kallas för indikatorer, eftersom de endast pekar på att en fara finns eller inte. Problemet är alltså att från observerade, osäkra indikatorer fatta ett korrekt beslut. Sammanvägning av indikatorer och beslutsfattande görs bäst utgående från statistiska principer, genom en tillämpning av bayesiansk statistik och beslutsteori. Hur ”bra” beslutet blir beror på de olika indikatorernas särskiljande förmåga mellan om hot finns eller om hot inte finns. Eftersom det inte finns särskilt mycket data på vilken man kan basera en skattning av denna särskiljande förmåga kan man anamma ett betraktelsesätt baserat på subjektiva sannolikheter i en risk-screening-metod.Abstract: The railway can be threatened by natural disasters, soil failures. Stones and boulders can hit the road especially at soil and rock cuttings and in tunnels. These treats are local and demands a detailed warning system Another type of threats are water flows that can cause wash out of material and damages of the road embankment, e.g. if drainage of water is insufficient. These threats are more general and an analysis demands handling of large volumes of geographical and geohydrological data. Often can observations or measurements not be used directly to decide whether or not to give alarm on an actual threat. Observations are often indirectly coupled to the threat or they are accurate enough. These observations are called indicators, since the only point on a potential threat or not. The problem is to make a decision on observed, inaccurate indicators. The compilation of indicators and the decision is best made out of statistical principles, using Bayesian statistics and decision theory. The quality of the decision is dependant on the ability of the indicators to separate an existing threat or not. Since the amount of data is scarce on which to base the decision a risk-screening method is suggested. The aim of the project is to show in detail how the method can be used by Banverket to compilate indicators, 2) evaluate different indicators efficiency to separate different threats and 3) show a method to decide if more measurements are needed.
Item type: