National Transport Library Research Database

Gröna Tåget - komplettering och slutrapportering (Green Train - completion)

  • Andersson, Evert
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-05-01 -- 2012-12-31 ; 2700000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/66361
Subject(s): Online resources: Abstract: Den första ansökan i program Gröna Tåget formulerades under vintern 2005 och projektstarten skedde i maj 2005. Därefter har program Gröna Tåget utvidgats och ambitionerna har höjts, framförallt efter det att hela programmet definierades och publicerades år 2006. För att kunna leverera en heltäckande beskrivning och specifikation av tågkonceptet på systemnivå återstår ganska mycket arbete. Det nuvarande "Gröna Tåget – delprojekt 1 och 2" pågår enligt de ursprungliga planerna fram till och med tredje kvartalet 2008. Beviljade forskningsmedel för systemstudier, integration och koordinering kommer att ta slut med utgången av 2008, samtidigt som programmet i enskilda delprojekt fortsätter till och med 2010. För Gröna Tågets fortsättning behöver vi (1) fylla ut vissa "luckor" som ännu är bristfälligt behandlade; (2) samordna de olika delprojekten och integrera resultaten från dessa; (3) göra en sammanfattande beskrivning och rapportering av forsknings- och utvecklingsprojektet, inklusive en specifikation för funktion och teknik i ett attraktivt framtida tåg; (4) kommunicera resultaten med ett brett spektrum av avnämare i branschen såväl som i samhället i stort. Det föreslagna kompletterande projektet behandlar totalt 16 olika delområden, sådana som rör marknad och trafikering såväl som teknik och miljö. Arbetet kommer liksom hittills att utföras både av KTH och av kvalificerade konsulter i tät samverkan med övriga järnvägsbranschen (Banverket, tågoperatörer, tågtillverkare och resenärsorganisationer). Gröna Tåget är ett FUD-program som drivs parallellt och i tätt samarbete med Bombardiers projekt Regina 250. Härigenom vinns viktiga synergieffekter som varje program var för sig inte skulle kunna ge. Därutöver engagerar Gröna Tåget i stort sett hela den svenska järnvägsbranschen inom persontrafiken. Tåget kan bland annat bli en ersättare till X 2000, som år 2015 kommer att ha uppnått sin ekonomiska livslängd efter att ha använts i snabb fjärrtrafik på huvudlinjerna sedan 1990. Även för andra banor där det behövs moderna tåg kommer Gröna tåget att möjliggöra bättre utbud och lägre kostnader än dagens tåg. Med X 2000 som huvudsaklig referens ska Gröna Tåget - kunna användas i fjärrtrafik och snabb regional trafik, även på nya höghastighetsbanor - ge kortare restider på det befintliga bannätet och nya linjer - bli flexibelt i längd och passagerarkapacitet - bli eldrivet och använda huvudsakligen förnyelsebar energi - ge lägre energiförbrukning per resa (plats-km) trots ökade hastigheter - ge mindre emissioner av buller och partiklar trots ökade hastigheter - bli relativt spårvänligt trots ökade hastigheter -bli tillförlitligt, även i nordiskt vinterklimat - ge en attraktiv, komfortabel och funktionell resandemiljö - ansluta till europeisk standard (TSD, EN) så långt möjligt - ge lägre totalkostnader (kapital, underhåll, energi, trafikering etc) - öka tågresandet på bekostnad av bil- och flygresande tack vare mer attraktivt utbud Ovanstående kvalitativa mål har även kvantifierats. Det som hittills framkommit tyder på att målen kommer att kunna uppfyllas. Några exempel är att totalkostnaderna jämfört med X 2000 kommer att kunna minskas med 20-30 %, energiförbrukningen med ungefär lika mycket. Tågresandet skulle kunna öka med 30-40 % av det mer attraktiva utbudet av kortare restider, lägre biljettpriser och högre turtäthet.Abstract: The Gröna Tåget ("Green Train") programme was launched by the Swedish National Rail Administration (Banverket) in 2005. The aim is to safeguard and further develop the competence required for ensuring the operation of future passenger trains which will operate on the Swedish railway network. These trains must meet demands due to the specific Nordic climate conditions. Gröna Tåget programme is running in parallel and in cooperation with Bombardier Transportation’s developing project Regina 250. Since the first application was formulated in 2005, the programme has been considerably extended. This application is for completion of the Gröna Tåget programme, to "fill in" non-covered areas of investigation and to integrate the various efforts into a total train concept – and finally – to disseminate results of the Gröna Tåget programme. The aim with Gröna tåget is to present a 250 kph or more high-speed train concept intended for Scandinavian and Nordic conditions based on economic considerations. Special features for the Nordic railways are for example a harsh winter climate, a more generous loading gauge, mixed traffic on most of the lines, varying line characteristics with old, sinuous alignments supplemented by some new high-speed links, and often less patronage in less populated parts of the countries stressing the economy of operation. Goal includes, compared to X 2000 in operation since 1990, lower the total costs by 20-30%, and the energy consumption by about the same amount. Train travel could increase by 30-40% of the more attractive train services supply of shorter travelling times, lower fares and higher frequency.
Item type: