National Transport Library Research Database

Hjulprofil för godsvagnar i Sverige (Wheel profile for freight wagons in Sweden)

  • Stichel, Sebastian
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-08-01 -- 2013-03-31 ; 2538000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/92154
Subject(s): Online resources: Abstract: För att öka den spårburna godstrafikens konkurrenskraft är det önskvärt att öka tillåten axellast, lastprofil och hastighet. Det är också av största vikt att minimera underhållskostnaderna hos fordonen såväl som banan för att kunna offerera den svenska industrin billiga och miljövänliga transporter. För att göra godstransporter på järnväg så effektiva som möjligt, behöver den dynamiska samverkan mellan fordon och bana studeras ytterligare. Det är bl a angeläget att finna samband mellan fordonskonstruktion axellast/hastighet och underhållskostnader för banan. Kombinationen av hjul- och rälsprofil som i huvudsak används inom godstrafiken i Sverige idag är med största sannolikhet inte optimal med avseende på att minimera nötning och rullkontaktutmattning av hjul och räler. Problemet ökar med ökade axellaster. Projektets huvudsyfte är därför att kartlägga svagheterna i fordonskonstruktionen och i samspelet mellan hjul- och rälsprofil och att föreslå bättre lösningar för framtiden. KTH Spårfordon har sedan 1995 byggt upp en bred kunskap kring godsvagnars dynamik och samverkan mellan fordon och bana och har därför goda förutsättningar för att genomföra detta arbete.Abstract: To increase competitiveness of freight traffic on rails it is desirable to increase axle load, loading profile and speed. It is also crucial to minimise maintenance cost both for rolling stock and for the track to be able to offer cheap and environmentally friendly transport for Swedish industry. To make rail freight transport as efficient as possible the dynamics interaction between vehicle and track needs to be further studied. An important task is to find the dependencies between vehicle design, axle load, vehicle speed and track maintenance cost. The combination of wheel profiles used today for freight traffic in Sweden is most probably not optimal with respect to minimising wear and fatigue of wheels and rails. The problem increases with increased axle load. The main goal of the project is therefore to detect the weak points in the vehicle design and in the interaction between wheel and rail profile and propose better solutions for the future. KTH Rail Vehicles has built up a deep knowledge in the field of freight wagon dynamics since 1995. The division therefore has excellent prerequisites to carry out the decribed work.
Item type: