National Transport Library Research Database

MaxiCube Steg 1-Modulsystem för Volymtransporter: 1-3 Växelflak 7,82 x 3,2 m (MaxiCube Step 1 Modular system for Volume transport: 1-3 Swapbody 7,82 x 3,2 m)

  • Cider, Lennart
  • Volvo Technology AB, Svenskt företag eller organisation, 556542-4321
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-03-16 -- 2009-12-31 ; 5325000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200901173
Subject(s): Abstract: I Midterm Review 2006 av Europeisk transportpolitik infördes begreppet Comodality, dvs. att varje transportslag skall utvecklas efter sina möjligheter var för sig och i samspel med varandra. Detta projekt faller mycket väl inom denna ambition. Grunden utgörs av växelflaksmoduler lämpade såväl för transporter på landsväg, järnväg och fartyg, de uppfyller högt ställda krav för intermodala transporter. Detta projekt syftar till att ytterligare utveckla denna teknologi och att omsätta den i praktiska fältprov. Användandet av EMS (European Modular System) har starkt utvecklats under de senaste åren: användandet i Sverige och Finland har ökat, Holland och Danmark har nyligen i större skala börjat använda EMS fullt ut. I Sverige har försök med innovativa modulkombinationer påbörjats t.ex. En Trave Till. VTI:s studie Sam-modalitet i praktiken kommer att utvärdera kostnader och nyttor för samhället av dessa projekt. Projekten skall ses som grund för att på sikt generar stora miljövinster genom längre EMS-kombinationer. Syftet med MaxiCube-projektet är att testa dubbelkärra (lastbil-kärra-kärra) med 3x7,82 m växelflak. Layoten på fordonet skall vara sådan så att man möter 18,75 m totallängdskrav med en kärra. Under projektets första steg avser vi att tillsammans med Vägverket/Transportstyrelsen analysera och definiera vilka kriterier som skall gälla för trafik med bil-kärra-kärra. Projektet kommer att ta fram kombinationer bestående av en bil och två släp. Volvo, VBG och Kinnarps kommer att bygga ett ekipage. Scania och Kinnarps kommer att uppdatera befintliga Scaniafordonsmoduler. Företagen Vi förväntar sig oss att demonstrera ett minskat CO2-utsläpp på minst 20 % per transporterad volymenhet, samma transportarbete kan utföras med färre fordon. De avser göra detta med bibehållen eller ökad säkerhet och utan ökat vägslitage.Abstract: The term Comodality was introduced in 2006 when the Midterm Review of European Transport Policy was presented. Comodality stands for the effective recourse to various means of transport separately or in combination. The present project is very much in line with this ambition. The Swapbody module is very well suited for transportation on road, rail and sea. The module accomplishes the high demand for intermodal transports. The objective of the present project is to further improve this technology and to perform full scale field tests. The usage of EMS (European Modular System) has grown strongly over the past years: The usage in Sweden and Finland has increased. EMS transports has recently started at a larger scale in the Netherlands and Denmark. Innovative module combinations are now tested on public roads in Sweden, such as the project One Pile More. VTI, Swedish National Road and Transport Research Institute, will in the project Sam-modalitet i praktiken examine the benefits of extended EMS combinations. Kinnarps furniture has realised that optimal load carrier is a Swapbody with the dimensions 7,82x3,20x2,55 m. This concept is known as MaxiCube, Jumbo/Mega Swapbody. The terminology MaxiCube is used here. Note that the 7,82 m Swapbody is a defined module within the EMS system. The objective of the MaxiCube project is to test the dual Centre Axle Trailer (CAT) after a Rigid truck carrying a total of three 7,82 m swap bodies. Defining Criterions for dual 7,82 m CAT will be developed during 2009 in collaboration with the Swedish National Road and Transport Research Institute, and the Swedish Road Administration. Volvo, VGB and Kinnarps will build one full vehicle combination. Scania and Kinnarps will update present combinations. The project aims at showing a 20 % decrease in CO2 emissions per transported volume. The intention is to perform this with maintained or increased road safety and without increased road wear. This application is step 1 during 2009. The project aims at showing a 20 % decrease in CO2 emissions per transported volume.
Item type: