National Transport Library Research Database

TRIEKOL transportinfrastruktuur och ekologi (Tidigare INCLUDE Indikatorer, mått och tröskelvärden) (TRIEKOL Transport infrstrucure and Ecolgy)

  • Helldin, Jan Olof
  • Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Universitet eller högskola, 202100-2817
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-10-01 -- 2012-12-31 ; 3000000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/59302
Subject(s): Abstract: Väg- och järnvägsnätets påverkan på landskapets ekologiska, sociala och kulturella värden beaktas inte tillräckligt i nuvarande infrastrukturförvaltning. Målet med detta projekt är att (1) tolka riktlinjer om hållbara landskap och formulera mål och mått om denna påverkan, (2) identifiera brister i planeringsprocesser på olika nivåer och i olika steg, samt (3) utveckla och designa lösningar och verktyg som stödjer inkluderande av ekologiska och socio-kulturella värden i planeringprocessen, och som bedömer och förutsäger den planerade infrastrukturens konsekvenser på dessa värden. Särskilt fokus läggs på infrastrukturens barriär- och bullereffekter, i synnerhet på natur och friluftsliv samt kulturella upplevelsevärden, samt på vad landskapskonventionens innebär för transportsektorn. Genom sin tillämpat tvärvetenskapliga ansats bidrar projektet till implementeringen av ett mer hållbart transportsystem. INCLUDE-projektet utgör en del av forskningsprogrammet TransportMistra. De nu sökta medlen avser att delfinansiera fas 2 (2009-2012) av INCLUDE. INCLUDEs fas 1 har löpt 2006-2008, med finansiering från bl a Banverket.Abstract: The effects of roads and railroads on ecological, social and cultural landscape values are not sufficiently addressed in present infrastructure management. The aim of this project is to (1) interpret guidelines for sustainable landscapes and formulate targets and measurable indicators concerning these effects, (2) identify gaps and deficits in planning processes and operations at different levels and in different steps, and (3) develop and design solutions and tools to support the integration of ecological and socio-cultural values in the planning process, and to assess and predict the impact of the planned infrastructure. The project has a special emphasis on barrier and noise effects, on outdoor recreation and percieved landscape values in particular, and on the implications of the European landscape convention for the transport sector. By its applied interdisciplinary (=transdisciplinary) approach, the project contributes to the implementation of a more sustainable transport system. The project INCLUDE is part of the research programme TransportMistra. The present application concerns the 2nd phase (2009-2012) of INCLUDE. The first phase ran in 2006-2008, with co-funding from Banverket.
Item type: