National Transport Library Research Database

Ett nätverk för effektiva godstransporter på järnväg mellan hamnar och kombiterminaler (A Network for Effecient Rail Transport of Cargo between Ports and Dry Ports)

  • Jonsson, Rikard
  • TFK-TransportForsK AB, Svenskt företag eller organisation, 556254-9468
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-09-01 -- 2011-09-01 ; 775000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/92170
Subject(s): Abstract: Göteborgs Hamn AB har i ca tio års tid arbetet framgångsrikt med tågpendlar för att transportera containeriserat gods mellan hamnen och inlandet till så kallade torrhamnar. Fördelarna är flera, främst kan nämnas den minskade miljöbelastningen med att flytta gods från lastbil till främst eldriven järnvägstransport. I kommuner med torrhamnar kan man även notera en ökad ekonomisk aktivitet samt fler arbetstillfällen vilket gjort det väldigt populärt att anlägga torrhamnar samt starta en tågpendel till Göteborgs Hamn. De åkerier som startat upp och driver torrhamnar har i många fall attraherat nya kunder samt att det ger ett välkommet lyft av åkeriernas miljöimage. För hamnen medför pendlarna en ökad möjlighet att flytta platskrävande och icke-värdeskapande aktiviteter till torrhamnen där markytan generellt är billigare. Dessa aktiviteter kan inkludera lagring av gods och tomcontainers, lastning och lossning av gods samt tulldeklarering. Den effektivare transporten mellan hamn och inland ger även möjligheter att attrahera nytt gods som annars kanske skulle transporteras till en annan hamn. Att flytta vissa aktiviteter från den sjönära hamnen till en torrhamn frigör även markyta i hamnen, något som börjar bli en bristvara i många hamnar tack vare den kraftiga tillväxten i godsvolymer. Hamnar har även generellt sett svårt att expandera ytmässigt Torrhamnar är i princip kombiterminaler som organisatoriskt och fysiskt via räls förbinds med den sjönära hamnen, gods kan sedan hämtas och lämnar såsom vid hamnen. Transporten mellan hamnen och torrhamnen utförs sedan på järnväg vilket ger en effektiv och miljövänligare transport jämfört med om den utförts på väg. I torrhamnen kan man förlägga flera av de aktiviteter som normalt utförs i hamnen. Vanligast i Sverige idag är lagring av gods och tomcontainers samt förtullning av gods. Utöver detta räknas lastning och lossning av lastbärare, service och lagning av containers och i framtiden även scanning av containers som de aktiviteter som med fördel kan utföras vid torrhamnen. Scanning av containers är en del i säkerhetsarbetet, där man söker efter farligt gods som inte skall finnas i containern. Handhavandet påminner om säkerhetskontrollen av handbagage på flygplatser. Idag scannas containers slumpmässigt men i framtiden finns det krav på att alla containers som skall till USA scannas. Trots Göteborgs Hamns framgångar med Railport transporteras fortfarande stora mängder gods med lastbil både till och från Göteborgs respektive andra hamnar. Detta skapar stora problem för de hamnar som ligger i närheten av större städer i form av trängsel, luft och bulleremissioner. Om man kan flytta gods från väg till järnväg finns det stora miljövinster att göra. Syftet med denna studie är att undersöka möjligheterna att binda samman ett flertal större hamnar och kombiterminaler i Sverige med varandra med hjälp av tågpendlar för att skapa effektiva, miljövänliga och robusta transporter. Redan idag sker det järnvägstransporter mellan hamnar inom ramen för Railport, bland annat fungerar Gävle Hamn i viss bemärkelse som en torrhamn till Göteborgs Hamn utöver att den samtidigt är en viktig Östersjöhamn. Här är dock tanken att skapa ett rikstäckande nätverk med båda hamnar samt kombiterminaler och starta tågpendlar på de stråk där den inledande kartläggningen har visat att det finns behov. Detta kan i praktiken komma att innebära att vissa torrhamnar hanterar gods från flera olika hamnar eller enbart från andra torrhamnar. Ett nätverk mellan hamnarna skulle resultera i en mängd ”landbridges” där sjögods transporteras en del av sträckan på land. Detta är av vikt för att kunna fånga upp en stor del av den feedertrafik som sker i Östersjön, främst mellan hamnar i Nordtyskland och Ryssland, Baltikum samt Finland. ”Landbridges” är då att likna vid godskorridorer med stora mängder gods. Av särskild betydelse vid containersjöfart är transporter och positionering av tomcontainers. Ett problem är att dessa transporter som regel ej är värdeskapande och därmed bör göras så billiga och energieffektiva som möjligt. Av vikt är även att undersöka möjligheterna att öka andelen transporter av lastbärare och trailers anpassade för vägtransporter till och från hamnar på järnväg. Göteborgs Hamn uppskattar idag att cirka 5 % av alla trailers transporteras med järnväg till och från hamnen, att jämföra med ca 40 % av alla containers. Trailers samt lastbärare anpassade för vägtransport har en design och utformning som försvårar järnvägstransport jämfört med containers. Det är dock viktigt att utröna vilka faktorer som ligger bakom trailerns låga järnvägsandel samt vilka barriärer som finns mot att transportera trailers på järnväg.Abstract: The Port of Gothenburg has for some past ten years successfully used rail shuttles for transport of containerised cargo between the port and the hinterland, to the so called dry ports. The advantages are several, mainly the reduction of environmental pollution by using mainly electrified railroad instead of trucks. In municipalities with dry ports one can notice an increased economic activity which has made it very popular to establish dry ports and set up a rail shuttle to the port of Gothenburg. The dry port operators, in many cases local hauling companies, has attracted new customers and the increased use of railroad has represented a welcome lift in their environmental image. For the port, the shuttles bring a greater opportunity to move space consuming and other non-value added activities to the dry ports where the ground is generally cheaper. Such activities could include storage of goods and empty containers, loading and unloading of cargo and custom clearance. The more efficient transport between the port and inland areas has also provided opportunities to attract new cargo that might otherwise have been transported to another port. Relocating certain activities from the port to a dry port also frees up space in the port, which is becoming a scarce commodity in many ports, thanks to the strong growth in cargo volumes. Dry ports are, in principle, an intermodal terminal. Within the Railport system they are organisational and directly connected to the port and customers can leave/pick up their load carriers as if at the port. The transportation between the port and the dry port is performed by rail which provides an efficient and environmentally friendly transport compared to if they were carried out using trucks. A number of the activities that are normally provided in the port can be relocated to the dry port. The most common in Sweden today is the storage of cargo and empty containers and custom clearance of cargo. In addition to this, loading and unloading of containers, repair of containers and in the future, scanning of containers are examples of activities that may be available at dry ports. Today, containers are scanned randomly, but in the future there are requirements for all containers headed to the USA to be scanned. Despite the success the port of Gothenburg has had with Railport there are still large quantities of cargo transported by truck, both to and from Gothenburg and other ports. This creates major problems for the ports in the form of traffic jams, noise, and not least the environmental impact of fossil fuel in the truck creates. If there are possibilities of moving cargo from road to railway transports, there are considerable environmental benefits to be made The purpose of this study is to explore the possibility of linking a number of major ports and intermodal terminals in Sweden with each other by means of rail road shuttles to create effective, environmentally sound and robust shipments. Here, the idea is to create a nationwide network of both ports and intermodal terminals and establish shuttles where there are identified needs. A network between the ports would result in a variety of land bridges where cargo is transported. This is of important in order to be able to capture a large part of the feeder traffic in the Baltic Sea, mainly between ports in northern Germany and Russia, the Baltic countries and Finland. Of particular importance is the transport and positioning of empty containers. One problem is that they generally are not value adding and therefore should be made as inexpensive and energy-efficient as possible. Of importance is also to explore the possibilities of increasing the share of shipments of load carriers and trailers designed for road transport to and from ports by rail. The port of Gothenburg state that about 5% of all trailers are transported by rail to and from the port, compared to about 40% of all containers.
Item type: