National Transport Library Research Database

Stratoforce - utveckling av tillståndsbaserade övervakningssystem för underhåll av både infrastruktur och fordon (STRATOFORCE - Strain to Force Wayside Detector)

  • Larsson, Dan
  • Damill AB, Svenskt företag eller organisation, 556571-5702
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-07-01 -- 2010-06-30 ; 500000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/97416
Subject(s): Abstract: Under flera år har ett forskningsprojekt med namnet "DeCoTrack" (Degradation Cost of Track) bedrivits vid Luleå tekniska universitet. Med hjälp av DeCoTrack är det möjligt att prediktera hur underhållskostnaden och nedbrytningshastigheten förändras om man förändrar förutsättningarna för trafikering på banan, t.ex. ökar axellasterna. Det kan då användas som ett beslutsstödsystem för hur ett optimerat underhåll av järnvägsspåret ska utföras. För att kunna prediktera underhållsbehovet på sikt är det viktigt att veta hur olika tågfordon påverkar nedbrytningen av spåröverbyggnaden. Därför har ny mätteknik utvecklats. Tekniken och systemlösningen har namngetts till StratoForce. Med den nya tekniken mäts de spårkrafter som olika fordonstyper utsätter spåret för. Resultatet från mätningarna används för att typklassificera fordonen i grupper med avseende på hur mycket de nöter på spåret. Under de senaste åren har en allt större efterfrågan på denna typ av information noterats från såväl forskare, spårägare och fordonsägare. LKAB använder idag delvis demonstrationsdata från mätstationen i Sävast för att hitta och sortera ut slitna löpeverk i sin fordonsflotta och Banverket har regionalt haft stor nytta av datat för olika utredningar och beslut. Stratoforce behöver nu testas på flera olika linjeavsnitt med varierande trafik i syfte att verifiera hittills funna resultat. Idag finns mätdata från 8 platser i landet varav 5 finns i Norrbotten.Abstract: During the last years a track degradation model, DeCoTrack, has been developed and tested at JVTC in Luleå. It predicts what happens if the traffic changes with parameters such as axle load, speed and vehicle type. The model is partly based on emphirical methods and, as a spin-off, a measuring method/system has been developed that measures track impact from current trains. It works under the name Stratoforce. Up to now, more then 20 000 train passages have been monitored with a prototype setup. Data is mainly on lines in northern Sweden. This project proposes to extend the work with measurements also on other main lines in Sweden to make a full overview of the differences in forces and track impact between different trains and also between different lines.
Item type: