National Transport Library Research Database

COMBIPORT – Svenska hamnterminaler i intermodala transportkedjor (P901) (COMBIPORT – Swedish port facilites in intermodal chains of transport (P901))

  • Andersson, Nils
  • MariTerm i Höganäs AB, Svenskt företag eller organisation, 556246-9964
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-01-07 -- 2013-10-30 ; 400000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket AL90 B, 2010:1324, 2010/33160, 2010/15001
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet syftar till att inledningsvis belysa ekonomiska och fysiska förutsättningar (godsmängder, intäkter, kostnader etc.) som krävs för att svenskbaserad kustnära intermodal sjöfart ska vara lönsam samt hur kustpendlarnas godsflöden kan anslutas till de regional och internationella transportkedjorna. Detta innefattar även informationsstöd och möjligheterna att bättre kunna samordna aktörer, godsflöden och gods. Nästa steg i projektet syftar till att ta fram en kravspecifikation på vad som krävs av en teknisk lösning för att effektivt hantera lastbärare i hamnterminaler och ombord på fartyg för rationell omlastning av lastbärare till och från kustnära sjötransporter (kustpendlar). Omlastning av lastbärarna ska kunna ske till och från både väg- och järnvägstransporter. Lämpligt stöd för planering och fysisk hantering skall finnas i de informationslösningar som identifierats. Stor vikt kommer att läggas på att lösningarna ska kunna vara möjliga i både små och stora godsflöden. En kartläggning görs också om det finns några befintliga tekniska lösningar som uppfyller den framtagna kravspecifikationen. Projektet avslutas med att ta fram förslag till hur man ska gå vidare för att kunna starta upp en kustnära intermodal transportkedja där både små och stora hamnterminaler är naturliga länkar (kombihamnar) i kedjan. Projektet är uppdelat i följande fyra etapper: Etapp 1: Analys av ekonomiska förutsättningar (godsmängder, intäkter, kostnader etc.) som krävs för att en svenskbaserad kustnära intermodal sjöfart ska vara lönsam samt hur kustpendlarnas godsflöden kan anslutas till de regional och internationella transportkedjorna. Etapp 2: Framtagning av en kravspecifikation på vad som krävs av en teknisk lösning för att hantera lastbärare i hamnterminaler och ombord på fartyg för rationell omlastning av lastbärare till och från kustnära sjötransporter (kustpendlar). Etapp 3: Kartläggning av informationssystem för hantering av gods- och trafikinformation med avseende på involverade trafikslag. Speciellt involverar denna kartläggning hamnarnas informations- och beslutstödssystem, Sjöfartsverkets SafeSeaNet, trafikinformationssystem samt de intermodala operatörernas produktionssystem. Etapp 4: Framtagning av förslag på hur man ska gå vidare för att kunna starta upp en svenskbaserad kustnära intermodal transportkedja. Förslaget avser samtliga aspekter som diskuterats ovan, dvs. de ekonomiska, tekniska samt informationstekniska förutsättningarna som krävs för att en intermodal transportkedja med kustnära sjötransporter ska vara effektiv och lönsam.Abstract: The objective of the project is to initially establish the economical and physical conditions (volumes, yields, costs etc) to get profitable Swedish based costal and short sea shipping with connections to regional and international intermodal chains of transport. Systems to support the flow of information are also included in the project to get better possibilities to coordinate parties and goods in the chain. The next step of the project has the objective to compile a list of requirements on a technical solution at the port facility (sea terminal) to obtain a rational handling of the cargo transport units (CTUs) from the costal ship to the connected road and/or rail transport system and the other way around. Suitable support for planning and physical handling should be included in the identified information systems. A mapping will be done to find if there are any current technical solutions on the market that fulfil the requirements. The project will finish with a proposal presenting the steps which has to be taken to start up a costal intermodal transport chain (-s) with both minor and major sea terminal included. The project is divided into four steps: Step 1: Analysis of the economical conditions (volumes, yield, costs etc.) to get a profitable Swedish based costal intermodal transport chain and to how should these be connected to the regional and international transport chains. Step 2: Compile a list of requirements for a technical solution to obtain a rational handling of CTUs onboard the ships and in the port facility (sea terminal). Step 3: Mapping of information system for handling of goods and traffic information in the actual transport modes. Step 4: A proposal presenting the steps which has to be taken to start up a Swedish based costal intermodal transport chain (-s) is performed. The proposal shall cover all aspects discussed above – the economical, technical and information technical requirements.
Item type: