National Transport Library Research Database

Resenärernas värdering av kvalitetsfunktioner vid bytespunkter (Passengers' valuation of quality features at interchanges)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-01-15 -- 2011-10-31 ; 600000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/29734
Subject(s): Online resources: Abstract: Problem: Alla är överens om att väl fungerande bytespunkter är vitala för kollektivtrafikens konkurrenskraft. Idag saknas dock bra metoder för att samhällsekonomiskt utvärdera nya eller förbättrade resecentra/bytespunkter. Tillgänglighetsförändringar, ändrad lokalisering av bytespunkten eller förkortade bytestider mellan olika trafikslag, kan värderas enligt gängse metodik om uppgifter om resandet finns tillgängliga. Däremot är metodik och dess tillämpning bristfällig för värdering av mer ”mjuka” faktorer så som ökad säkerhet och upplevd trygghet, ökad komfort t.ex. vid överdäckning, rulltrappor, väderskyddade väntutrymmen, förbättrad information, tillgång till service etc. Åtgärder för att öka kvaliteten/komforten för resenärerna står ofta för en betydande del av kostnaden, varför angelägna investeringar i bytespunkter riskerar att inte kunna konkurrera med andra infrastrukturåtgärder i prioriteringsprocessen. Trots ämnets aktualitet, har få studier genomförts för att värdera de effekter som kvalitetshöjande åtgärder vid bytespunkter medför. De värden som används i kalkyler idag härstammar ofta från äldre rapporter så som Steer Davis Gleave (1996) ”Bus passenger preferences for London Transport buses” och RTK (1996) ”Snabbspårvägen - Resandet och samhällsekonomin”. Syfte: Syftet med studien är att försöka kvantifiera resenärernas värderingar av sådana mjuka kvalitetsfaktorer vid bytespunkter. Målet är att värderingarna ska kunna implementeras i Banverkets beräkningsmodell och ska därför vara monetärt kvantifierade, exempelvis som värdering av bytes-/väntetid vid olika kvalitetsnivåer. Möjligheten att bedöma kvalitetsfaktorernas påverkan på resandevolymer kommer även att analyseras. Metod: Studien föreslås delas in i tre faser: 1. Inventering/kunskapsinhämtning 2. Analys av värderingar 3. Tillämpning Inventeringsfasen innebär i huvudsak inhämtande av kunskap och information om befintliga och planerade bytespunkter. Vad kännetecknar och skiljer dessa åt? Vilka kvaliteter har man satsat på? Hur har man resonerat, prioriterat och dimensionerat? Inventeringsfasen, i vilken samråd med en bred referensgrupp med erfarenhet och idéer är en viktig del, kommer att utgöra input till analysfasen. Det är viktigt att kunskap inhämtas från och att arbetet samordnas med pågående projekt ”Attraktiva stationer”. Forskning inom ämnet inventeras. Värderingen av identifierade kvalitetsfaktorer görs med hjälp av Stated Preference (SP) metoden. I SP-studien får intervjupersoner göra ett antal hypotetiska val mellan olika paket av alternativa utformningar av bytespunkter. De alternativa utformningarna kommer att beskrivas med hjälp av ett antal kvalitetsfaktorer så som väderskyddade väntrum, tillgång till service etc . Baserat på intervjupersonernas val kan den relativa betydelsen av de ingående kvalitetsfaktorerna härledas. De vikter som härleds relateras till biljettpriset och kan på så sätt åsättas ett värde. I den sista fasen görs en tillämpning av resultatet på ett utvalt objekt; ett befintligt eller planerat resecentra. Värderingarna används för att göra en samhällsekonomisk bedömning.Abstract: Problem: All agree that the proper functioning of the interchanges are vital for the competitiveness of public transport. Today, however, no good methods to economically evaluate new or improved terminals exist. Availability changes, changed location of interchanges or shortened switching times between different modes, can be measured according to standard methodology when data on travel are available. On the other hand, the methodology and its implementation is deficient for the valuation of more "soft" features such as increased security or perceived safety, increased comfort at the decking, escalators, weather-protected waiting areas, improved information, access to services, etc. Measures to increase the quality/comfort of passengers is often a significant part of the cost, why urgent investment in terminals is in danger of being unable to compete with other infrastructure projects in the prioritization process. Despite the fact that this is a prioritized area, few studies have been conducted to evaluate the impact of measures at terminals. The values used in calculations today are often derived from earlier reports such as Steer Davis Gleave (1996) "Bus passenger preferences for London Transport buses and RTK (1996),"Light rail - Travel and the economy". Purpose: The purpose of this study is to try to quantify the passengers' valuations of such soft quality features. The goal is that valuations are to be implemented in cost benefit analyses and should therefore be quantified monetary, such as valuation of time at different levels of quality. The ability to assess the quality feature of the effect on travel volumes will also be analyzed. Method: The study proposed is divided into three phases: 1. Inventory/acquisition of knowledge 2. Analysis of values 3. Application Inventory phase involves mainly the acquisition of knowledge and information about existing and planned interchanges. What characterizes and distinguishes these? What qualities has been invested in? How are you reasoning, prioritizing and dimensioning? Inventory phase, in which consultation with a broad reference group with experience and ideas is an important part, will provide input to the analysis phase. It is important that knowledge will be gathered from and that work will be coordinated with the ongoing project "Attractive stations". Previous research in the area will be inventoried. The measurement of identified quality features are made using Stated Preference (SP) method. In the SP study interviewed people make a number of hypothetical choices between packages of alternative designs of terminals. These alternative designs will be described using a number of quality features such as weather-protected waiting areas, access to services, etc.. Based on the personal choices, the relative importance of quality features can be derived. The weights are related to the fare and can thus be assigned a value. In the last phase an application of the results is carried out on a selected object, an existing or planned terminal. Values are used to conduct a cost benefit analyses.
Item type: