National Transport Library Research Database

Intermodala transporter och andra spårtransporter av snabbrörligt gods (Intermodal transports and/or railway transports of fast-moving goods)

  • Bark, Peter
  • TFK-TransportForsK AB, Svenskt företag eller organisation, 556254-9468
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-03-01 -- 2012-12-01 ; 820000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/92158
Subject(s): Abstract: Snabbrörligt gods utgjorde tidigare ett viktigt inslag i de transporter som utfördes i järnvägssystemet. Över längre avstånd utfördes dessa transporter fram till mitten av 1950-talet i huvudsak med järnväg. Begreppet snabbrörligt gods, vilket i andra sammanhang benämns snabbgående gods, omfattar olika typer av högvärdigt gods, paket, post samt varor med begränsad hållbarhet. I det senare innefattas olika slag av dagligvaror för vilka hållbarheten är begränsad. I järnvägsföretagens egna transportsystem för paket, parti- och styckegods fanns det tidigare olika upplägg för transporter av dagligvaror, varav partisändningar var det vanligast förekommande. För högvärdigt gods samt olika mindre sändningar av olika slag, såsom paketbefordran, förekom i Sverige transportbegrepp som ilgods och senare expressgods. Denna verksamhet var arbetsintensiv och innefattade många manuella arbetsmoment. Samtidigt som järnvägsföretagen hade svårt att driva denna verksamhet under godtagbara ekonomiska förutsättningar utvecklades vägtransportbaserade organisationer som hade till uppgift att förmedla och samordna lastbilstransporter av paket, stycke- och partigods. Lastbilarnas flexibilitet medförde här stora fördelar gentemot järnvägstransporter även vid transporter över stora avstånd. Järnvägstransporterna kom därför att slås ut från denna marknad. För ett 20-tal år sedan avvecklades i Sverige järnvägsföretagens (dåvarande SJs) stycke- och partigodsverksamhet och för ett 10-tal år sedan försvann slutligen expressgodsverksamheten. Under samma tid som järnvägsföretagens transporter av paket, stycke- och partigods minskat och slutligen upphört har marknaden för dessa transporttjänster vuxit. Detta gods transporteras idag främst på väg och i viss omfattning utnyttjas intermodala transporter. Posttransporterna på järnväg var tidigare mycket omfattande och har efter flera års nedgång åter ökat i omfattning. TFK har genomfört studien Intermodala transporter av dagligvaror (TFK-rapport 2008:3). En orsak var att de spårburna transporterna av dagligvaror minskat under en lång tidsperiod. Studien visade att ett stort intresse förelåg av att öka andelen spårtransporter av dagligvaror men att barriärer förelåg. Intresse fanns även av att vissa korridorer skapa branschgemensamma intermodala transportupplägg i avsikt att erhålla underlag för en högfrekvent intermodal service utifrån dagligvarubranschens krav. TFK driver projekten Hållbara intermodala transporter av dagligvaror samt Utveckling av långsiktigt hållbara system för fjärrtransport och citydistribution av dagligvaror och detaljhandelns varor. Målet är att studera möjligheter att öka andelen intermodala transporterna av dagligvaror och föreslå åtgärder. Detta har innefattat kartläggning av dagligvaruhandelns flöden samt identifiering av korridorer. Kartläggningarna har visat att flödena av dagligvaror inom Sverige tenderar att vara obalanserade med större flöden i nordlig riktning än i motsatt riktning (söderut). Under det pågående projektet har det framkommit att de krav som ställs på transportupplägg för dagligvarubranschen även stämmer in på de krav som ställs på annat snabbrörligt gods, till exempel högförädlat gods, paket och post. Aktörer inom denna sektor har även uttryckt ett intresse av att tillsammans med dagligvarubranschen finna nya spårbaserade transportlösningar, antingen i form av intermodala transporter eller i form av renodlade järnvägstransporter. En av dessa aktörer är Posten. Utifrån erfarenheter från de pågående projekten samt efter kontakter med andra intressenter inom området snabbrörligt och/eller snabbgående gods har det konstaterats att ett stort intresse, och behov, finns av att komplettera, och fortsätta de pågående projekten med en kartläggning av övrigt snabbrörligt gods samt att undersöka möjligheterna att organisera samordnade upplägg för flöden av snabbgående gods som innefattar dagligvaror, högförädlat gods, paket samt post och liknande. Det förslagna projektets syfte är att kartlägga flödena av snabbrörligt gods samt att analysera förutsättningarna för nya transportupplägg för snabbrörligt gods. Kartläggningen avses bland annat ske utifrån pågående projekt om intermodala transporter av dagligvaror samt kartlägga de samlade flödena av snabbrörligt gods i ett antal korridorer och stråk inom Sverige samt till och från Sverige. Ett syfte är även att genom en flödesdifferentiering skilja ut aktuella typer av snabbrörligt gods samt att identifiera de fördelar som föreligger med att samordna flöden för de olika slag av snabbrörligt gods som ställer likartade krav på transportkedjan samt har likartad karakteristik . En målsättning är vidare att dessa analyser ska ge ett underlag för hur transporterna ska organiseras för att skapa en bättre balans mellan olika godsflöden i varierande riktningar i de aktuella korridorerna och stråken. En avsikt är att inom projektet samla in flödesdata och andra uppgifter avseende snabbrörligt gods utöver dagligvaror. Uppgifter och flödesdata avseende dagligvaror är under insamling och bearbetning i det pågående projektet Hållbara intermodala transporter av dagligvaror och kommer att ställas till detta projekts förfogande. Projektet förväntas visa att betydande effektivitets- och volymfördelar kan uppnås, vilka möjliggör användning av intermodala eller på annat sätt spårburna transportupplägg för transporter av snabbrörligt och snabbgående gods inom samt till och från Sverige. Projektet förväntas visa att bättre balanser kan uppnås i godsflöden om dagligvaror kan samordnas med andra typer av lättrörligt gods. Detta ger stordriftsfördelar och underlättar användning av transportsystem med stordriftsfördelar som samtidigt erbjuder bättre miljöprestanda och hållbarhet än rena vägtransportlösningar.Abstract: Fast-moving goods earlier made up an important part of the transports which were carried on the railway system. Until the middle of the 1950s, these transports over longer distances were carried out primarily by railway. The notion of ‘fast-moving goods’, which in other connections are called ‘high-speed goods’, includes different types of high-value goods, parcels, mail and goods with a limited shelf life, including fast-moving nondurable goods. Earlier the railway companies’ own transport systems for parcels, bulk consignments and single consignments, were designed differently for fast-moving nondurable goods, with bulk consignments being the most frequently occurring. For high-value goods as well as other smaller shipments of different kinds in Sweden, such as parcel freight, terms such as ‘fast freight’ and ‘express goods’ were used. These activities were labour-intensive and involved many manual working moments. While the railway companies were finding it difficult to run their businesses on an acceptable financial basis, road-based transport organisations were developing their ability to arrange and coordinate transports of parcels, bulk consignments and single consignments by lorry. The flexibility of the lorry gave them enormous advantages compared to railway transports even concerning transports over great distances. As a result, rail transports disappeared from the market. Twenty or so years ago, the railway companies in Sweden (at that time SJ’s) phased out their bulk and single consignment activities and about ten years ago their express goods activities finally disappeared. During this period of time, when railway companies’ transports of parcels, bulk and single consignment goods have decreased and finally ceased, the market for these transport services has grown. Today these goods are mainly transported by road and, to a certain extent, using intermodal transports. Postal transports by rail were earlier very extensive and following several of decline they have again increased in size. The Transport Research Institute (TFK) has carried out a study into intermodal transports of fast-moving nondurable goods (TFK report 2008:3). One reason was that rail-borne transports of fast-moving nondurable goods decreased over a long period of time. The study showed that there was a great interest in increasing the share of fast-moving nondurable goods carried on the railway but that obstacles existed. There was also an interest to create joint intermodal transport systems for various sectors and within certain corridors, with the intention of providing the basis for a high-frequency intermodal service to meet the needs of the fast-moving nondurable goods sector. TFK is working on projects concerned with sustainable intermodal transports of fast-moving nondurable goods and the development of long-term sustainable systems for the long distance transportation and city distribution of fast-moving nondurable goods and goods to the retail trade. The aim is to study the opportunities to increase the share of intermodal transports of fast-moving nondurable goods and to propose measures. This has involved a survey of the existing flows to the retail trade and the identification of the corridors. The surveys have shown that flows to the retail trade in Sweden tend to be unbalanced with larger flows in a northerly direction than in the opposite direction (southerly). During the course of the on-going project it has emerged that the demands placed on transport system design for fast-moving nondurable goods correspond with those made for other fast-moving goods, such as, highly-processed goods, parcels and mail. The actors in this sector have also expressed an interest in working together with the retail trade to find new rail-based transport solutions, either in the form of intermodal transports or in the form of out-and-out railway transports. One of these actors is the Swedish Post Office. Based on the experience gained in the ongoing project and after contacts with other interested parties within the area of fast-moving and/or high-speed goods, it is possible to say that there is a great interest, and a need, in complementing and continuing the on-going project with a study of other fast-moving goods and an investigation into the opportunities of organising coordinated systems for flows of fast-moving goods including fast-moving nondurable goods, highly-processed goods, parcels and the like. The purpose of the suggested project is to establish the flows of fast-moving goods and to analyse the prerequisites for new transport systems for fast-moving goods. The studies are intended to be based on the ongoing project concerning intermodal transports of fast-moving nondurable goods, and through studying the collected flows of fast-moving goods in a number of corridors and stretches within Sweden, and to and from Sweden. Another purpose is to identify the current types of fast-moving goods by differentiating the flows, and to identify the advantages which occur with coordinated flows of different types of fast-moving goods which place similar demands on the transport chain and which have similar characteristics. Another of the goals is that these analyses shall provide the basis for organising transports to create a better balance between the different flows of goods in varying directions in the current corridors and stretches. The intention is, through the project, to collect flow data and other information regarding fast-moving goods in addition to fast-moving nondurable goods. Information and flow data regarding fast-moving nondurable goods is being collected and processed in the on-going project ‘Sustainable intermodal transports of fast-moving nondurable goods’ and will be made available to this project. The project is expected to show that significant efficiency gains and volume advantages can be achieved, making it possible to use intermodal transports or some other form of rail-borne transport systems for the transportation of fast-moving and high-speed goods, both within and to and from Sweden. The project is expected to show that better balances can be achieved if the flows of fast-moving nondurable goods can be coordinated with other types of easily-moved goods. This gives economies of scale and promotes the use of a transport system with economies of scale which at the same time offers better environmental performance and sustainability than out-and-out road transport solutions can offer.
Item type: