National Transport Library Research Database

Vägar till effektiv konkurrens inom järnvägen (Towards efficient competition in railway transportation)

  • Pyddoke, Roger
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-04-01 -- 2011-11-30 ; 1200000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/29811
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med detta projekt är att identifiera framgångsfaktorer för en ökad effektivitet i det svenska järnvägsnätet genom en fortsatt ökad konkurrensutsättning av järnvägstransporterna och de risker som kan uppkomma i denna process. Ansökan omfattar i huvudsak två delstudier. Den första innebär att sammanfatta och jämföra erfarenheter av järnvägsreglering i Sverige med något eller ett par andra länder, exempelvis Tyskland, som bedöms ha en järnvägsreglering som liknar den som nyligen valts i Sverige. För att dra lärdom av erfarenheter också från andra nätverksbranscher sammanfattas också regleringsutvecklingen och erfarenheterna inom tele- och elmarknaderna i ett urval EU-länder. I detta steg utvecklas därmed också hypoteser om de konkurrensteman som studeras i fortsatta studier. Den andra delstudien innebär en fördjupad analys av hur regleringsstrukturen ser ut för att fördela bankapacitet och tillgången till rullande materiel i Sverige.Abstract: The purpose of this project is to identify preconditions for a successful development to efficient competition in the Swedish railway net, through a continued increase in competition railway transport and the risks associated with such a process. The project includes two parts. The first part summarizes and compares the railway regulation experience in Sweden with Germany, which is deemed to have a regulation similar to the intended regulation in Sweden, and possibly a few further EU countries. Lessons learned from other network industries as well as the regulatory experiences from the telecom- and electric power industries in a selection of EU countries. The second part is an in depth study of the regulation of access to rail capacity and rolling stock in Sweden.
Item type: