National Transport Library Research Database

Hermes - effektiva och tillförlitliga bytespunkter mellan olika transportsystem (Hermes - high efficient and reliable arrangements for crossmodal transport)

  • Lundin, Monica
  • Transportforskningsgruppen i Borlänge AB, Svenskt företag eller organisation, 556660-3261
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-03-19 -- 2011-12-31 ; 520000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/29924
Subject(s): Abstract: HERMES-projektet kommer att bidra med utveckling och analys av nya mobilitetsformer och associerade organisatoriska mönster vid korsningspunkter mellan transportsystem för national, regional och lokal kollektivtrafik. Trots att dessa är konceptuellt enkla operativa system som kräver realtidskommunikation kan det finnas organisatoriska och avtalsmässiga svårigheter i dess realiserande. Den första delen ska koncentrera sig på att identifiera resenärens huvudsakliga krav, service som motsvarar dessa krav och visa på nödvändiga underliggande företag för att tillhandahålla sådan service, följt av en plan för att förverkliga kraven. Den andra delen av projektet ska innehålla demonstrationsprojekt på några utvalda platser under en period av minst sex månader. Slutprodukten kommer att bli en handbok av rekommendationer som baseras på den analytiska delen och demonstrationsdelen i projektet. Prototyper, olika exempel för en modell för innovativ service kommer att utvecklas och ytterligare testas i fallstudier för validering av dess funktionella, ekonomiska och organisatoriska aspekter. Målet är att bidra med rekommendationer vad gäller förbättrad koordinering mellan beslutsfattande nivåer och frågor som är relaterade till korsningspunkter mellan olika transportsystem av olika storlek och slag samt vad gäller institutionella, legala, tekniska, design-, planering-, och utvecklingsaspekter.Abstract: HERMES project will provide development and analysis of new mobility schemes and associated organisational patterns at the interface and interconnection between long distance transport networks and local/regional transport networks. Although these are conceptually simple operations, requiring only some real-time telecommunication, there are organizational and contractual difficulties in its realisation. The first part should concentrate on identification of the key requirements of the travellers, the corresponding services and necessary underlying company agreements to provide them, followed by a business plan for the operation. The second part of the project would have demonstrations in the selected corridors for a period of at least 6 months of field experience. The final product of the project should be a handbook of recommendations based on the analytical part and on the demonstration part of the project. Prototypes (i.e. examples) for the business model of the innovative services will be developed and further tested in case studies for validation of its functional, economic and organizational aspects aiming to provide recommendations regarding enhanced co-ordination between decision-making levels on issues related to the interconnection of transport networks of different scales and modes, addressing institutional, legal, design, planning, technical and deployment aspects.
Item type: