Abstract: För att uppnå målet om att öka kollektivtrafikens andel av resandet ställs höga krav på de stora bytespunkterna där anslutningar sker mellan olika trafikslag och operatörer. Många nya bytespunkter planeras också för närvarande i Sverige, framförallt i anslutning till nya järnvägslinjer. En central fråga är hur dessa bytespunkter kan utformas så att tidhållningen förbättras och bytestiderna minskas. I det här forskningsprojektet kommer simulering att användas för att detaljstudera hur olika alternativa utformningar av en bytespunkt fungerar. Metoden är internationellt välkänd och har framgångsrikt använts inom logistik- och biltrafikområdena. Forskningen kommer att utföras som ett doktorandprojekt i samarbete mellan VTI och Linköpings universitet. Linköpings framtida resecentrum, där 12–13 miljoner resenärer årligen förväntas passera, har valts ut som en viktig tillämpning. I projektet deltar även avnämarna Linköpings kommun och Östgötatrafiken.Abstract: To achieve the targeted increase in public transport demand, strong requirements are being placed on the interchange stations in the public transport system. Currently in Sweden, the planning of several new stations has started, most of these along new railway lines. An important issue for the planning of new stations is how they can be designed to minimise the risk of delays and to reduce the time associated with interchanges. In this project, simulation will be used to study alternative interchange station designs. The method is well-known and frequently applied in studies of logistics and road traffic systems. The research to be conducted within this project will be carried out as a PhD student project at VTI in co-operation with Linköping University and will be applied for analysis of the future interchange station in Linköping. The users of the research results, the municipality of Linköping and the public transport operator Östgötatrafiken are also active participants in the project.