National Transport Library Research Database

ITS-åtgärder för bättre framkomlighet under byggtiden (ITS-measures for better traffic flow during construction)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-01-01 -- 2010-12-31 ; 1100000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/22657
Subject(s): Online resources: Abstract: Bakgrund: I Stockholm kommer det att under flera år att pågå stora utbyggnader av infrastrukturen, som kommer att påverka situationen för såväl kollektivtrafikresenärer som biltrafikanter, cyklister och fotgängare. Byggandet av Norra Länken och Citybanan kommer till stor del att ske under samma tidsperiod och byggena kommer att påverka trafiken i centrala delar av Stockholm. För att underlätta för de berörda under de långa byggperioderna skulle ITS mycket väl kunna användas. Det handlar framför allt om att ge de berörda ute i transportsystemet information i realtid, så att de kan planera sin resa/transport (annan tid, annan väg eller kanske helt avstå), men det handlar också om att styra/omleda trafiken. Det är naturligtvis också viktigt att kunna ge en god information i förväg (pro-aktiv information). Att använda ITS under stora byggen har gjorts med stor framgång i bl a Boston (omfattande tunnelbyggande) och Köpenhamn. För att kunna ge korrekt information skulle exempelvis flyttbar utrustning för att mäta restider behövas. Vidare skulle det behövas strategiska platser för VMS identifieras. Arbetsinsatser krävs också för utformning av meddelanden för skyltar, utveckling av mobila tjänster (mobilt Internet, SMS etc) och för information på trafiken.nu. Ett nära samarbete mellan projektledare och informatörer i respektive väghållarorganisation, Trafik Stockholm och media är en förutsättning för att kunden ska förstå hur han/hon ska ta sig genom Stockholm under denna intensiva renoverings- och byggtid. Det skulle vidare behövas ett underlag som utgår ifrån hur kunderna i Stockholm kommer att uppleva dessa renoveringar och byggen när de ska ta sig till sina arbeten/hem/dagis och skola eller som näringsliv. Utformningen av ITS-åtgärder skulle självfallet behöva ske i nära samverkan med de ansvariga för byggandet av Norra Länken och Citybanan samt även i dialog med användarna. ITS skulle därtill också kunna vara ett verktyg för att planera de omfattande transporter som själva byggena genererar. För att få en uppfattning om vad sådana åtgärder har för effekter, så att man kan planera trafikföring under byggtid bättre, behöver man använda en trafikmodell som kan hantera såväl ITS-åtgärder, kapacitetspåverkan som ruttval. En modell som klarar detta är kanadensiska Dynameq, som är en relativt ny modell på marknaden men som redan använts för denna typ av modellering i Ontario. Projektet är diskuterat och förankrat i Stockholmsinitiativet. Även om Stockholm är i fokus för denna ansökan, kommer resultatet i form av processer, dialoger och lösningar kunna appliceras på även andra svenska städer som står inför liknande utmaningar. Projektet: Fas 1: Under en inledande fas inhämtas internationella erfarenheter och kunskap. Svenska aktörer identifieras och erfarenheter och önskemål från dessa inhämtas och dokumenteras. Förutsättningarna utreds och en strategi utarbetas, där själva genomförandeprocessen beskrivs, och också hur processen kan realiseras under alla de år som de stora infrastrukturprojekten i regionen kommer att pågå. Fas2: Olika aktörer har genomfört flaskahalsanalyser utifrån sina egna perspektiv. I denna fas utarbetas en gemensam problembild. Utifrån de flaskhalsanalyser som finns att tillgå samt ev kompletteringar utarbetas en gemensam bild av de trafikala problem som kommer att finnas i regionen vid olika tidpunkter. Fas 3: I denna fas visas ITS-åtgärders potential för att förbättra framkomligheten under byggtiden. Olika modellers tillämpbarhet studeras, utvärderas och vidareutvecklas ev för att hantera framkomlighetsproblem i samband de stora infrastrukturprojekten. Verktyg måste bl a kunna användas för bättre styrning i samband med upphandling av byggentreprenader samt också kunna ta hänsyn till olika ITS-åtgärder. Om man använder en verklig fallstudie finns också möjlighet att jämföra användbarhet av flera andra modeller vid denna typ av analyser. Resultat: Projektet kommer att ge ökad tydlighet om de kommande infrastruktursatsningarna under planerings- och genomförandefaserna samt kunskap om hur och i vilken omfattning beslutsfattare kan parera de väntade ökningarna i restid och restidsvariationer i Stockholmsregionen.Abstract: Background: In Stockholm, it will be for years to run large expansions of infrastructure, which will affect the situation of both public transport users as passing cars, cyclists and pedestrians. The construction of the Northern Link and City Line will largely take place during the same period and construction projects will affect traffic in central parts of Stockholm. For the convenience of those interested during the long construction periods would ITS could well be used. It is mostly about giving the outside of the transport information in real time, so they can plan their travel / transportation (another time, another route, or perhaps even abolish), but it is also about to direct / redirect traffic. Of course it is also important to provide good information in advance (pro-active information). The use of ITS during major construction has been done with great success in countries such as Boston (extensive underground construction) and Copenhagen. In order to provide accurate information could, for example portable equipment for measuring the travel time needed. Furthermore, we would need strategic locations for VMS identified. Work Efforts are also needed for the design of messages for signs, development of mobile services (mobile Internet, SMS, etc) and for information on trafiken.nu. A close collaboration between project managers and information officers in the respective road operators, Stockholm Transport and the media is a prerequisite for the customer to understand how he / she will get through Stockholm in this intense remodeling and construction time. It would also require a surface that is based on how customers in Stockholm will experience these renovations and construction sites when they get to their jobs / homes / day care and school or business. The design of ITS measures would obviously need to be done in close collaboration with those responsible for the construction of the Northern Link and City Line, and also in dialogue with users. ITS would therefore also be a tool for planning the massive shipments of the construction sites generate. To get an idea of what those measures are in effect, so that you can plan traffic marketing during construction time better, you need to use a traffic model that can handle both ITS measures, capacity-impact route choice. A model that can handle this is Canadian Dynameq, which is a relatively new model on the market but which has already been used for this type of modeling in Ontario. The project is discussed and anchored to the Stockholm Initiative. Although Stockholm is the focus of this application, will result in the form of processes, dialogues and solutions could be applied to other Swedish cities facing similar challenges. The project: Phase 1: During an initial phase obtained international experience and knowledge. Swedish actors and experiences and wishes from those obtained and documented. The conditions are investigated and a strategy be developed, where the implementation process itself is described, and also how the process can be realized in all the years that the major infrastructure projects in the region will last. Phase 2: Different players have carried bottle neck analysis from their own perspective. In this phase, a common problem scenario. Based on the bottleneck analysis available, and any additions, a common picture of the trafikala problems that will exist in the region at different times. Phase 3: In this phase appears ITS potential measures to improve accessibility during construction. Applicability of different models are studied, evaluated and further developed if necessary to address mobility problems in the major infrastructure projects. Utilities must, among other things be used for better control in procurement of works and also to take account of different ITS measures. If you use a real case study is also possible to compare the usefulness of several other models of this type of analysis. Results: The project will provide greater clarity on the future infrastructure investments during the planning and implementation phases as well as knowledge of how and to what extent policy makers can fend off the expected increases in travel time and travel time variations in the Stockholm region.
Item type: