National Transport Library Research Database

ADSEAT - Adaptiva bilstolssystem för att minska risken för nackskador för både män och kvinnor (ADSEAT - Adaptive Seat to Reduce Neck Injuries for Female and Male Occupants)

  • Linder, Astrid
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-10-01 -- 2013-03-30 ; 1643000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/9430
Subject(s): Abstract: ADSEAT projektet syftar till att minska risken för whiplashskador med speciellt inriktning på adaptiva stolssystem. Fokus för projektet är att säkerställa att systemen ger ett så bra skydd för både män och kvinnor. Utveckling och provning av skyddssystem för whiplashskador är idag baserat på den modell som finns av människan för dessa scenarier, en modell av en genomsnittlig man. ADSEAT komplettera kunskapen med biomekaniska uppgifter om kvinnor samt implementering av dessa i en datormodell. För att kunna utveckla och utvärdera stolssystem för både män och kvinnor kommer ADSEAT att utveckla en datormodell av en genomsnittlig kvinna och tillhörande skadekriterier. Detta verktyg kan i framtiden användas för tex konsumentprov som Euro-NCAP. Som ett exempel hur modellen och kunskap kan tillämpas kommer en förbättrad stolkonstruktion att utvecklas under projektet. Även bilstolar som har utvecklades för att minska whiplashskador har från olycksdata från försäkringsbolagen visat att män har gagnat mest från dessa produkter. Kvinnor har en högre risk att drabbas av whiplashskador än män och det är viktigt att produkter och utvärderingsmetoder tas fram för att minska risken för personskador för både män och kvinnor. ADSEAT kommer att bidra med både grundforskning inom biomekanik som kommer att öka förståelsen för orsakerna till whiplashskador och implementering av denna. Genom att skapa verktyget en datormodell av en genomsnittlig kvinna, som komplement till den modell som redan finns av en genomsnittlig man, kan nya produkter tas fram och utvärderas för både män och kvinnor. En ny stolskonstruktion kommer att konstrueras som demonstrerarhur kunskapen används och även nya principer för skyddssystem.Abstract: ADSEAT aims at advancing seat design to reduce whiplash injury in general, but with special emphasis on adaptive seat systems. It is to be ensured that such systems are of benefit for both male and female vehicle occupants. Bearing in mind that until today, biomechanics research of whiplash injury was predominantly addressing the injury risk of males, ADSEAT will particularly need to extend this knowledge by also considering aspects of female occupants which will result in a computational model of an average female. Furthermore, tools necessary for the design process and the assessment of new seat designs will be developed. This includes a concept for a suitable dummy as well as appropriate injury criteria. Such developments are important with respect to seat design, but also in the scope of performance testing (e.g. as suggested by EuroNCAP). Thus ADSEAT will prepare a basis and make first suggestions for future harmonization and standardization efforts. To demonstrate the significant potential for whiplash protection, an improved seat design will be established.Anti-whiplash systems for passenger vehicles that are on the market today can reduce the risk of injury. However, recent evaluations conducted by insurance companies have shown that it is basically males that benefit from such seats equipped with anti-whiplash systems. Such a result is unsatisfactory since females are the portion of the population with the highest risk of whiplash injuries. Consequently enforced efforts have to be undertaken to reduce the injury risk for females. In conclusion, ADSEAT facilitates both basic research in terms of creating new biomechanical knowledge that needs being considered to address the whiplash injury risk of females and applied research by development of a computational model of an average female dummy, an adaptive design concept and a process to evaluate its benefits for both male and female car occupants.
Item type: