VTI National Transport Research Database

Utveckling av upphandlingsmodell som tar tillvara kollektivtrafikaktörernas drivkrafter för att öka kollektivtrafikens marknadsandel (Development of procurement models that take advantage of players in public transport drivers to increase public transport market share)

  • Sandberg, Lars
  • WSP Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-4880
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-01-01 -- 2010-03-01 ; 750000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/97560
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektets syfte är att utveckla en upphandlingsmodell som tar tillvara och använder respektive kollektivtrafikaktörs drivkraft, bl.a. genom av mervärde/bonus till operatören om resandet ökar, för att öka kollektivtrafikens marknadsandel utifrån de kritiska framgångsfaktorer som beskrivs i Koll framåts "Underlagsrapport ansvar, roller och avtal". I en första etapp kommer en litteraturstudie att genomföras av litteratur om upphandling, användning av incitament och avtalsstyrning på kollektivtrafiken samt av erfarenheter och slutsatser att från de utvärderingar och den forskning som gjorts av upphandlingar och trafikavtal där komponenter från den beskrivna upphandlingsmodell (Den föreslagna upphandlingsmodellen beskrivs under rubriken Bakgrund nedan). Med utgångspunkt från den beskrivna upphandlingsmodellen och litteraturstudien kommer djupintervjuer med företrädare från kollektivtrafikens olika aktörer att genomföras i etapp två. Särskilt intresse kommer att riktas mot att samla in erfarenheter från upphandlingar och trafikavtal där komponenter från den beskrivna upphandlingsmodellen använts. Dessutom kommer en referensgrupp med företrädare från kollektivtrafikens olika aktörer att bildas. I den tredje etappen analyseras slutsatserna från litteraturstudien och djupintervjuerna. Särskilt fokus kommer att läggas på hur incitament bör utformas, hur strukturer för samarbete mellan operatör, trafikhuvudman och infrastrukturhållare bör utformas, hur gemensamma mål för samtliga aktörer bör formuleras, hur delen ska fås att samverka med helheten och hur modellen kan utvecklas för tågtrafiksupphandlingar? Särskilt fokus kommer även att läggas på de ”verktyg” som operatörer och trafikhuvudmän har för att locka resenärer. Det gäller trafikplanering, tidtabellsläggning, marknadsföring och prissättning. För att operatören ska kunna locka fler resenärer behöver operatörerna ett visst inflytande över dessa verktyg. Hur stort och vilka former bör operatörernas handlingsutrymme ha? I den fjärde etappen sammanfattas resultaten av analysen och rekommendationer lämnas, framförallt när det gäller de frågor som det läggs särskilt fokus på under etapp tre.Abstract: Development of procurement models that take advantage of players in public transport to increase public transport market share including by the added value / bonus with the operator if travel increases, to increase public transport market share, based on the critical success factors that are described in Koll framåts "Underlagsrapport ansvar, roller och avtal".
Item type: